UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 4. avdeling
I det følgende skal jeg forsøke å gi en oversikt over de problemstillinger som reises i oppgaven.
Del I - oppgaveteksten |
Marte Kirkerud
har reist søksmål mot Lillevik kommune v/ordføreren.
Kommunens
prosessfullmektig påstår prinsipalt saken avvist, idet det gjøres gjeldende
at saken skulle vært anlagt mot staten siden Fylkeslegen
hadde stadfestet kommunens vedtak.
Søksmålet er
reist i medhold av tvistemålslovens kap. 30, og
etter tvml. § 435 gjelder søksmålet spørsmålet
om lovmessigheten av avgjørelser truffet under utøving av offentlig tjeneste.
Det er imidlertid ingen bestemmelse i tvistemålslovens kap.
30 som løser spørsmålet om passiv søksmålkompetanse.
Situasjonen er således at et kommunalt organ treffer avgjørelsen i første
instans og et statlig organ i klageinstansen. Søksmålet gjelder
gyldigheten av det vedtak som påstås overprøvd (dette spørsmål behandles
nedenfor, idet partene også er uenige om hvilket av de to vedtak - kommunens
omgjøringsvedtak eller fylkeslegens vedtak om
stadfestelse av dette - som er gjenstand for prøvning).
Problemstillingen
er stemoderlig behandlet i pensumlitteraturen. Daværende høyesterettsadvokat
Tore Schei behandlet spørsmålet i Lov og Rett 1981
i artikkelen Kommune, fylkeskommune eller stat som saksøkt? (side 339 flg.). I
sin artikkel sondrer Schei mellom gyldighetssøksmål
og erstatningssøksmål. Hans konklusjon er at ved prøvning av gyldigheten av
et vedtak, må søksmålet rettes mot det rettssubjekt som det organ som har
truffet vedtak i siste instans, er organ for. I tilfeller hvor vedtaket er blitt
overprøvd av det statlige organ, må det således være det statlige organs
vedtak som må angripes, og det er da staten som i tilfelle må saksøkes, se Rt.
1996 side 136. En forutsetning for at søksmålet må rettes mot staten, må være
at det kommunale vedtak er blitt overprøvd av et statlig organ etter klage
eller regler om omgjøring av eget tiltak, og at det statlige organ ikke bare
kan prøve lovligheten av det kommunale vedtak, men også det skjønn som er utøvd.
Dette hevdes
også av Overå, Bernt og Hove, Kommunalrett s. 534.
Jeg er også
kjent med at professor Skoghøy inntar samme standpunkt i en ny stor bok i
sivilprosess ("Tvistemål") som er i trykken.
Konsekvensen
av at kommunen med urette er saksøkt vedrørende gyldighetspørsmålet
vil være at søksmålet skal avvises.
Jeg vil peke på
at det ikke kan forventes for meget av kandidatene vedrørende dette spørsmål
særlig hensett til pensumsituasjonen. En får her premiere resonnement. Det må
forventes at kandidater gjør gjeldende at det er korrekt å saksøke kommunen,
i og med at de økonomiske konsekvenser av vedtaket i siste omgang faller på
kommunen, jfr. kommunehelsetjenestel. § 2-1.
En rekke
kandidater viser til Fusa-dommen (Rt.
1990 s. 874) som begrunnelse for at kommunen er rett saksøkt. Fusa-dommen er
imidlertid ikke parallell til problemstillingen i oppgaven, idet det ikke forelå
noen klage. Her var det således ingen andre å saksøke enn kommunen,
som også hadde ytelsesplikten - og hvor oppfyllelsen er opp til kommunens skjønn.
Ved f.eks. et
erstatningssøksmål kan det i visse tilfeller være riktig å plassere ansvaret
annerledes enn det klassifiseringen av organet som statlig eller kommunalt
skulle tilsi.
Det må innledningsvis fastslås at
dette blir en subsidiær drøftelse under forutsetning av at Lillevik
kommune er rett saksøkt.
Marte Kirkeruds
prosessfullmektig - advokat Nes - gjør gjeldende at det er kommunens som skal
prøves - og ikke Fylkeslegens vedtak. Det må
gjelde selv om det ikke er diskrepans mellom omgjøringsvedtaket og
stadfestelsesvedtaket fra fylkeslegen.
Hvor
klagevedtaket opprettholder førsteinstansvedtaket, er det i utgangspunktet
klart at man ikke kan gå til søksmål og kun kreve førsteinstansvedtaket
kjent ugyldig. Etter at underinstansens vedtak er blitt overprøvd av et
overordnet organ, vil den part som er misfornøyd med det overordnede organs
vedtak normalt ikke lenger ha rettslig interesse i å få prøvd innholdet eller
gyldigheten av underinstansens vedtak.
Spørsmålet
om hvilket vedtak som skal prøves må sees i sammenheng med hvem som er rett
saksøkt, idet det vil være vedtaket til det organ som har posisjon som saksøkt,
som skal prøves.
(Det kan tilføyes
at Schei i sin artikkel reiser spørsmålet om man
kan kreve både førsteintansvedtaket og
klagevedtaket kjent ugyldig. Han konkluderer med at som hovedregel kan man ikke
det, ut fra betraktninger om rettslig interesse, se Schei
l. c. s. 350. Man kan da normalt ikke oppnå noen sterkere rettsstilling ved også
å få underkjent underinstansvedtaket. (Men det kan være tilfeller hvor man
har en så sterk grunn til også å angripe førsteinstansvedtaket, at det må være
adgang til å få dom for at det er ugyldig. Dette må for det første gjelde de
tilfeller hvor klageinstansen ikke har full prøvelsesrett over førsteinstansens
vedtak. Hvor klageinstansens kompetanse er begrenset, må det være rimelig å
akseptere at også førsteinstansvedtaket kan angripes med ugyldighetspåstand.
Det er først og fremst det vedtaket hvor alle sider ved saken prøves man
trenger å bringe ut av verden. Ny behandling av saken skal jo i dette tilfellet
også starte i førsteinstansen. Det får man også frem ved å kjenne førsteinstansvedtaket
ugyldig. I en avgjørelse inntatt i Rettens Gang 1980 s. 286 kom imidlertid Tønsberg
byrett til at heller ikke i et slikt tilfelle kunne man få dom for ugyldighet
av bygningsrådets vedtak. Man måtte nøye seg med å få underkjent
Fylkesmannens avgjørelse i klagesaken.)
I et
normaltilfelle hvor kun gyldigheten av klageinstansens (statsorganets) vedtak
kan prøves, konkluderer Schei (l. c. s. 351) med at
man ikke kan akseptere at det er adgang til å trekke kommunen inn, selv
om kommunale organer på et tidligere trinn har spilt en sentral rolle. Når det
er et vedtak truffet av statlig myndighet som er gjenstand for domstolprøvning,
bør søksmålsadgangen begrenses til å gjelde mot staten.
Kommunehelsetjenestelovens § 2-1
fastslår at enhver har rett til nødvendig helsehjelp. Etter samme
bestemmelse fjerde ledd gjelder forvaltningslovens regler for vedtak om
hjemmesykepleie.
I foreliggende
sak gjøres det gjeldende at fylkeslegens vedtak om
å stadfeste omgjøringsvedtaket av 15. februar 1997 er ugyldig.
Man står her
overfor et omgjøringsvedtak til skade for parten - og ikke truffet etter
klagebehandling. Det er således de ulovfestede prinsipper for omgjøring til
skade som blir retningsgivende, jfr. fvl. § 35 i.f.
Det kan tilføyes at omgjøringsadgangen etter fvl.
§ 35 tredje ledd til skade for en part (innen de frister som er satt i
bestemmelsen) bare gjelder for organer overordnet det organ som traff
avgjørelsen det er tale om å endre. Det organ som traff vedtaket, kan ikke
selv omgjøre gyldige vedtak til skade for en part etter § 35 tredje ledd slik
det med hjemmel i § 33 kan gjøre under klagebehandling.
Ved drøftelsen
av gyldighetsspørsmålet av stadfestelsesvedtaket (i realiteten en prejudisiell
drøftelse av omgjøringsvedtaket) vil inngå
a)
kan kommunen stille vilkår i tilknytning til et begunstigende vedtak?
(I dette tilfellet er det kardinale punkt om
forvaltningen er berettiget til å sette vilkår om bruk av heis i
vedtaket av 20. januar 1997.)
Hvis det først er satt et lovlig
vilkår og dette misligholdes, kan omgjøring skje. Er det opprinnelige
vilkår ugyldig, vil nødvendigvis omgjøringsvedtaket være ugyldig. Ved spørsmålet
om vilkårets lovlighet og omgjøringens lovlighet ved unnlatt vilkårsoppfyllelse
fra partens side, må det presiseres at forholdsmessighetsvurderingen ved omgjøring
kan bli annerledes enn ved vilkårsstillelsen.
Jeg nevner at
i det opprinnelige vedtak ble satt som vilkår at Marte "lar kommunen
montere en heis over sengen slik at hjemmesykepleierne lettere skal kunne hjelpe
henne opp og ut av sengen”. Dette må fornuftigvis forstås som bruk av
heis.
Spørsmålet
om forvaltningens adgang til å sette vilkår er behandlet en rekke steder i
alminnelig forvaltningslitteratur. Hos Eckhoff/Smith
er temaet behandlet i kap. 15. Videre har Bernt to
sentrale artikler, nemlig "Legalitetsprinsippet og andre hjemmelsspørsmål
i den offentlige rett - noen prinsipielle betraktninger" i Lov og frihet,
Festskrift til Johs. Andenæs, Oslo 1982 s. 525 flg. Videre "Forbehold ved
forvaltningsvedtak", Institutt for offentlig retts skriftserie 1977: 7 s.
74/75. Emnet er også behandlet av Backer, "Naturvern og naturinngrep,
forvaltningsrettslige styringsmidler”, s. 433 flg. Frihagen
"Forvaltningsrett" I har relevant stoff s. 315-323, og her behandles
også følgene av at den private ikke oppfyller fastsatte vilkår.
I
pensumlitteraturen i sosialrett behandles vilkår i "Sosial trygghet for
rettssikkerhet" s. 119 flg.
De problem
kandidatene stilles overfor er i hvilken utstrekning det kan settes tyngende
vilkår ved tildeling ytelser etter kommunehelseloven
(hjemmesykepleierens ytelser). Dette er i prinsippet et spørsmål om tolkning
av tjenestens hjemmelsgrunnlag, herunder også et spørsmål om hvilke
begrensninger som må innfortolkes i grunnlaget, ut fra alminnelige
forvaltningsrettslige prinsipper. En klar forutsetning for at forvaltningen skal
kunne knytte vilkår til et begunstigende vedtak er at den har et skjønnsmessig
spillerom med henblikk på vedtakets innhold. I de tilfeller loven ikke gir et
ubetinget direktiv om at vedtaket skal ha et bestemt innhold, m.a.o. at det er
gitt et visst spillerom for skjønn, er det antatt at forvaltningen i et visst
omfang kan knytte vilkår til et begunstigende vedtak, uavhengig av om det er
gitt særskilt hjemmel til dette. Denne alminnelige forvaltningsrettslige lære
om adgangen til å knytte tyngende vilkår til begunstigende vedtak har i sin
tradisjonelle form vært utformet med sikte på tildeling av tillatelser,
konsesjoner, bevillinger m.v., men det er på det rene at læren også får
anvendelse på tildeling av ytelser, jfr. det som er nevnt for sosialtjenestelovens
vedkommende i "Sosial trygghet og rettssikkerhet" s. 119.
Som fremholdt
av Kjønstad l. c. s. 120 er læren gitt litt ulik utforming av ulike
forfattere, men Kjønstad gir uttrykk for at det i dag kan oppsummeres slik at
det rettslige grunnlaget og begrensningene for å fastsette typer av vilkår, må
utledes direkte av forvaltningens hjemmelsgrunnlag på det aktuelle saksområdet.
Utgangspunktet er at den skjønnsmessige kompetansen i den enkelte lov gir
adgang til å fastsette vilkår, uavhengig av om hjemmelsgrunnlaget gir
uttrykkelig hjemmel for å fastsette vilkår eller ikke inneholder slik hjemmel.
På den annen side betyr ikke dette at forvaltningen står fritt til å stille
hvilket som helst vilkår. Enten man er på et område som er lovregulert med
hensyn til å fastsette vilkår, eller om man er på et område hvor spørsmålet
om adgangen til å fastsette vilkår må antas å følge forutsetningsvis av
forvaltningens kompetansegrunnlag, må det innfortolkes visse positive
begrensninger i hjemmelsgrunnlaget for denne formen for myndighetsutøvelse.
Grensen for hva som kan godtas må bero på en helhetsvurdering hvor lovens
ordlyd og forarbeider er utgangspunktet, men hvor det dominerende
vurderingstemaet vil være et krav om tilstrekkelig nær saklig
sammenheng mellom vedtak og vilkår og forholdsmessighet i bruken av virkemidlet
- om dette er urimelig byrdefullt for parten i forhold til den betydning det har
for realiseringen av lovens formål. I sin artikkel om "Forbehold ved
forvaltningsvedtak" s. 74 gir Bernt en oppsummering av praksis:
" …………….en ganske bred helhetsvurdering ikke bare lovens ordlyd, forarbeider og formålsramme, men også av faktorer som inngrepets størrelse, de offentlige interesser involvert, partenes typiske situasjon m.m."
Det vilkår som ble satt må sies å
være saklig, og det kan heller ikke sies å være tyngende for Marte å
oppfylle dette. Vilkåret er videre en forutsetning for vedtaket av 20. januar
1998, og når denne forutsetning svikter fordi den begunstigede ikke ønsker å
medvirke, kan også omgjøringen være saklig. Men er det forholdsmessig
å omgjøre, hvilket innebærer at hun mister all hjemmesykepleie, og dermed
blir heft hjelpeløs ? Et hvert vilkårsbrudd
kan ikke akseptabelt gis slikt resultat. Der vilkåret er uvesentlig, kan det
ikke forsvares å holde hele tjenesten tilbake.
b)
Ved den prejudisielle prøvning av omgjøringsvedtaket må en også drøfte
om kommunen materielt sett er berettiget til å omgjøre utover minstestandard
m.h.t. nødvendig helsehjelp, jfr. Fusa-dommen i Rt.
1990 s.874. Det må tilføyes at i begrepet nødvendig helsehjelp ligger en rett
av "et svært ubestemt innhold", jfr. Fusa-dommen s.887. Begrepet gir
derfor ikke anvisning på noen konkrete ytelser. Fastlegging av denne
minstestandard forutsettes overlatt til praksis, og må vurderes på bakgrunn av
den økonomiske situasjonen i helsesektoren generelt og i den enkelte kommune
spesielt, slik den til enhver tid fortoner seg.
(Spørsmål om domstolens forhold til forvaltningsskjønnet er ikke reist i
oppgaven).
I "Sosialrett" - Hovedlinjer i helseretten - benevner Warberg, 5. utg. s. 392 flg. minimumstandarden som en "pasientrettighetskjerne", og at herunder faller bl.a. hjemmesykepleie, jfr. kommunehelsetjenestel. § 1-3. Men Warberg fremholder at det er vanskelig "å si hvor stor og omfattende denne kjerne er".
c) I tilknytning til begrepet nødvendig helsehjelp må en også drøfte forholdet til familien og om bistand herfra vil kunne trekkes inn i forvaltningens vurdering.
Problemstillingen er således om hjelpebehovet skal vurderes uavhengig av familie eller ikke. Spørsmålet er - så vidt jeg kan se - dårlig behandlet i den anbefalte litteratur. Kandidatene er således henvist til å tenke rundt spørsmålet. Utgangspunktet må være at nødvendig helsehjelp er en forpliktelse som påhviler det offentlige og som ikke kan skyves over på familiemedlemmer. Det kan ikke være avgjørende at familien dekker pasientens behov. I en slik situasjon bør ikke kommunen bli hørt med at behovet for "nødvendig helsehjelp” således ikke er til stede.
(I likhet med II må dette drøftes subsidiært i forhold til kommunen hvis staten er rett saksøkt).
Ad adgangen til å trekke inn kravet på omsorgslønn:
Under hovedforhandlingen gjorde
Martes prosessfullmektig subsidiært gjeldende at dersom Marte ikke fikk medhold
i kravet om hjemmesykepleie, måtte kommunen i alle fall dømmes til å betale
omsorgslønn til svigerdatteren Kari Ås. Det springende punkt er således om
det er prosessuelle hindringer i veien for at kravet om omsorgslønn til Kari Ås
kan prøves i tilknytning til søksmålet vedrørende gyldigheten av vedtaket av
15. februar 1998. Det følger av sosialtjenestelovens § 4-2a, jfr. § 4-3 at
den som ikke kan dra omsorg for seg selv, eller som er helt avhengig av praktisk
eller personlig hjelp for å greie dagliglivets gjøremål, har krav på hjelp
etter lovens § 4-2 bokstav a-d.
Det må være
helt åpenbart at søksmålet gjelder lovmessigheten av det forvaltningsvedtak
som er truffet. Parter i dette søksmålet er Marte Kirkerud
og Lillevik kommune (under den subsidiære drøftelse).
Det følger av sosialtjenesteloven § 4-2 a at lønn for omsorgsarbeid tilfaller
den som utfører arbeidet, og ikke den som mottar omsorgsarbeidet. Kari Ås er
ikke part i forvaltningsvedtaket som er gjenstand for domstolprøvning
og følgelig kan hennes krav ikke trekkes inn i søksmålet.
Subsidiært: Om adgangen til kumulasjon:
Det fremgår for øvrig av tvml.
§ 59 at det bare er partene som kan inndra nye krav.
Det gjøres
videre - subsidiært - gjeldende at det er for sent å fremsette kravet under
hovedforhandlingen. I hovedlitteraturen (Hov) er objektiv kumulasjon behandlet på
s. 242-246 og 257-258. Adgangen til å utvide påstanden innenfor samme
rettsforhold omtales på s. 267. Det må være åpenbart at vilkårene i tvml.
§ 58 ikke er oppfylt. Selv om vilkårene i § 58 ikke er oppfylt, kan
kumulasjon skje etter tvml. § 59 annet ledd. Denne
bestemmelsen supplerer § 58. Etter at stevningen er forkynt, kan hver av
partene inndra sådanne krav, hvis motparten samtykker eller retten finner at
han ikke har rimelig grunn til å motsette seg inndragningen. Et tilleggsvilkår
er både etter tvml. §§ 58 og 59 at det nye krav
kan bringes inn for samme rett og behandles i samme prosessformer, jfr.
§ 58 annet ledd og § 59 første ledd. Saker etter tvistemålslovens kap.
30 anses som saker undergitt en særlig prosessform, jfr. Schei
I side 145. Saksøkeren kan derfor i slike saker ikke to med krav som
ikke går inn under tvml. § 435.
Det kan etter
mitt skjønn ikke være tvilsomt at kravet under enhver omstendighet er for sent
fremsatt.
Martes
prosessfullmektig gjorde imidlertid gjeldende at det ikke dreide seg om noe nytt
krav, men en subsidiær påstand vedrørende samme krav.
Det fremgår
av tvml. § 60 at enhver av partene kan utvide sin påstand
med hensyn til samme krav. Et sentralt spørsmål ved en del
tildelingssaker i sosialretten er hvem som kan gjøre disse prosessuelle
rettighetene gjeldende - hvem som er part i saken. Her er lovens regel
imidlertid i utgangspunktet ganske klar; part er i henhold til
forvaltningslovens § 2 første ledd pkt. e "person som en avgjørelse
retter seg mot eller som saken ellers direkte gjelder". I
utgangspunktet vil dette være den som skal ha ytelsen. Pårørende har derfor
som utgangspunkt og hovedregel ingen partsrettigheter. Unntak fra prinsippet om
at det bare er den omsorgstrengende som er part i saken, må gjøres i saker
etter sosialtjenestelovens § 4-2 pkt. a om omsorgslønn, hvor det først og
fremst er den som skal ha lønnen som er part, selv om det vel også kan tenkes
situasjoner hvor dette vil kunne ha så stor betydning for den som mottar
omsorgen at også han eller hun må anses som part. Ut fra dette må det også
kunne trekkes den slutning at man her står overfor forskjellige krav.
Det kan
imidlertid argumenteres med at kravet om omsorgslønn er en alternativ måte
for Marte å kreve oppfyllelse av kravet på nødvendig helsehjelp etter
kommunehelsetjenesteloven, og at midlet er irrelevant. Således kan det hevdes
at man står overfor samme krav idet kravet på omsorgslønn utgjør en
del av samme behov. I den forbindelse viser jeg til Tolga-dommen i Rt.
1997 s. 877, referert nedenfor. Men her var foreldrene part - og ikke
den pleietrengende.
Min mening er
imidlertid at et krav om omsorgslønn er et annet krav enn hjemmesykepleie, slik
at man ikke står overfor samme krav. Ytelsene er kvalitativt
forskjellige. Omsorgslønn representerer et pengekrav, mens
hjemmesykepleie er et krav på naturalia. Tolga-dommen kan gi åpning for
en argumentasjon i motsatt retning.
Konklusjonen blir derfor at kravet om omsorgslønn må avvises fra behandling i tvisten mellom Marte Kirkerud og Lillevik kommune.
Subsidiært må realitetsspørsmålet drøftes. Kommuneadvokaten bestred at kommunen pliktet å betale omsorgslønn til Kari Ås, idet denne type ytelser - hevdes det - anses underlagt kommunens frie skjønn. Spørsmålet er således om Kari Ås har rettskrav på omsorgslønn eller om dette er en ytelse som ligger inn under forvaltningens frie skjønn.
Løsningen på dette spørsmål fremgår
direkte av sosialtjenestelovens § 4-3 sammenholdt med samme lovs § 4-2, idet
den som ikke kan dra omsorg for seg selv har krav på hjelp etter § 4-2
a-d. De ytelser hjelpetrengende har rettskrav på omfattes således ikke av
bokstav a om omsorgslønn.
Det er sikker
rett at bestemmelsen i sosialtjenestelovens § 4-3 må tolkes antitetisk, slik
at omsorgslønn etter § 4-2 e faller utenfor det en har rettskrav på.
Bestemmelsen om omsorgslønn var tidligere plassert i lov om helsetjenesten i
kommunene hvor den ble flyttet til lov om sosiale tjenester i forbindelse med
vedtagelsen av den nye loven. Etter kommunehelsetjenesteloven forelå det
muligens en rett til omsorgslønn, men slik at "retten" avhang av
kommuneøkonomien, se Kjønstad, "Rett til helsehjelp og sosiale
tjenester", s. 47-50. I forarbeidene til lov om sosiale tjenester uttales
det at omsorgsgiveren ikke vil få en "ubetinget rett til lønn" og at
hennes eller hans "rett til lønn etter bokstav a vil som før måtte ligge
innenfor det omfang som hver kommune ser seg i stand til", jfr. Ot.prp. nr.
29 for 1990-1991 s. 61 og s. 159 som nevnt av Kjønstad i "Sosial trygghet
og rettssikkerhet", s. 96 benyttet lovkonsipistene her
rettighetsterminologien "men det dreier seg i alle fall om meget svake
rettigheter for omsorgsgiverne".
Det kan være
grunn til å nevne Høyesteretts dom av 28. mai 1997 i sak mot Tolga kommune, se
Rt. 1997 s. 877, hvor omsorgslønn ble ansett å
inngå under "nødvendig helsehjelp" etter kommunehelsetjenesteloven
§ 2-1 første ledd sammen med avlastningstilbud for en voksen autistisk sønn.
Det ble fremholdt at omsorgslønn - i relasjon til nevnte bestemmelse - ikke var
utskilt som et særegent tiltak, men gjort til en del av de mer ordinære
helsetjenestene, og at det var naturlig å se de ulike tjenester i sammenheng.
Saken er noe
spesiell. Kommunen pliktet å dekke sønnens totale omsorgsbehov opp til en viss
minstestandard, og når dette ikke var gjort, oppsto spørsmålet om foreldrene
hadde et rettskrav på omsorgslønn for å dekke opp det manglende - m.a.o.
omsorgslønn som supplerende delytelse. Høyesteretts
dom er meget snau og helt konkret forankret.
De fleste kandidater har en nokså stemoderlig behandling av de prosessuelle spørsmål som oppstår under hovedforhandlingen. Poenget må imidlertid være at kandidatene finner de relevante bestemmelser, og at man ser konsekvensen av at det eventuelt dreier seg om samme krav eller utvidelse av påstanden.
Del II - oppgaveteksten |
I tilknytning til domfellelsen vedrørende strl. § 162 - grov narkotikaovertredelse - ankes det over saksbehandlingen, idet det gjøres gjeldende at det straffbare forhold på dette punkt ikke var tilstrekkelig individualisert i tiltalebeslutningen for herredsretten.
Det er videre i ankeerklæringen gjort gjeldende at denne del av saken skulle vært avvist.
Jeg skal knytte noen kommentarer til anførslene og i kronologisk rekkefølge:
A) Ad kravet om individualisering av det straffbare forhold:
Det fremgår av strpl. § 252 nr. 4 at tiltalebeslutningen skal inneholde
"en kort, men så vidt mulig nøyaktig beskrivelse av det forhold tiltalen
gjelder, med opplysning om tid og sted."
Videre
fastslår EMK artikkel 6 (3) bokstav a at enhver som blir siktet for en
straffbar handling skal ha blant annet følgende minimumsrettighet: "Å bli
underrettet straks, i et språk han forstår og i enkeltheter, om innholdet i og
grunnen til siktelsen mot ham." Kravet i strpl. § 252 nr. 4 om å beskrive
faktum har flere formål:
Den
skal for det første individualisere det straffbare forhold. Dernest skal
individualiseringen gi domstolen materiale til å kontrollere lovanvendelsen. Et
tredje formål ved den faktiske beskrivelse er at den skal være til hjelp for
tiltalte under forberedelsen av hans forsvar. For å forsvare seg er det viktig
for ham å vite så nøyaktig som mulig hva påtalemyndigheten vil legge ham til
last.
I
foreliggende sak er gjerningsbeskrivelsen i tiltalebeslutningen beskrevet som et
sammenhengende (eller fortsatt) straffbart forhold for hele perioden fra
november 1995 til februar 1997. Spørsmålet er således om den beskrivelse som
er gitt er tilfredsstillende. Dette spørsmål er blant annet behandlet hos
Andenæs, Norsk Straffeprosess I s. 280.
En
meget kjent rettsavgjørelse om fortsatt forgåelse er den såkalte "øl-dom"
fra Narvik, Rt. 1940 s. 25. Tre pensjonatverter kom her under straffeforfølgning
for årene 1937, 1938 og 1939 ved forskjellige anledninger å ha solgt
henholdsvis ca. 37000, ca. 9000 og ca. 6000 halve flasker bokkøl og bayerøl
til utallige personer i Narvik. Under prosedyren for Høyesterett gjorde
forsvareren gjeldende at de forskjellige salg ikke var tilstrekkelig
individualisert. Denne innvending ble ikke tatt til følge i Høyesterett. Førstvoterende
fremholdt at "når det som her gjelder tiltale for en gjennom flere år
drevet sammenhengende salgsvirksomhet ..... kan ikke kreves at hvert enkelt salg
eller en del av den skulle vært nærmere angitt i tiltalebeslutningen. Skulle
det forlanges at tiltalebeslutningen i slike tilfelle inneholder faktiske
opplysninger som individualiserer de enkelte salg, eller i alle fall en del av
dem, ville dette være ensbetydende med at en bevislig ulovlig salgsvirksomhet
blir straffri."
Hvis de
forskjellige handlinger må betraktes som selvstendige forbrytelser, må de
derimot individualiseres i den utstrekning det er mulig, jfr. Rt. 1992 s. 445 (Høgda-saken).
Svein Høgda
var satt under tiltale blant annet for overtredelse av strl. § 390 a - skremmende og plagsomme telefonoppringninger. Telefonsamtalene gjaldt
oppskakende og usanne opplysninger om dødsfall m.v. innen familie eller nære
slektninger og hvor han utga seg for å være fra politiet. Det kunne muligens
dreie seg om 150-170 oppringninger, men bare 6 var spesifisert i tiltalen.
Byretten la til grunn at det forelå et fortsatt straffbart forhold, hvilket ble
beskrevet gjennom 6 konkrete eksempler med konkret angivelse av tid, sted og
fornærmede m.v.
Domfeltes forsvarer gjorde for Høyesterett gjeldende at det var fullt mulig
å individualisere alle de lovovertredelser det var spørsmål om. Forsvareren påstod
ikke dommen opphevet, men at den kunne bli stående for de 6 konkretiserte
lovovertredelser.
Førstvoterende uttalte:
"Lovens
regel er at den enkelte straffbare handling skal individualiseres i tiltalen
slik som nærmere angitt i strpl. § 252 - og tilsvarende etter den
tidligere straffeprosesslov. Saken her gjelder et stort antall straffbare
handlinger som er nær beslektet i karakter og som er begått i løpet av ca. 1
1/2 måned. Disse handlinger retter seg mot forskjellige fornærmede. Det er den
alminnelige regel at det anses å foreligge ett straffbart forhold for hver
enkelt fornærmet selv om krenkelsene er likeartet i karakter. Dette er kanskje
likevel ikke et hinder for at man etter omstendighetene kan anse krenkelser mot
flere fornærmede som ett fortsatt straffbart forhold. Praktiske hensyn kan tale
sterkt for dette, og vil kunne veie vel så tungt som rent logiske synsmåter.
Men hensynet til en praktikabel straffeforfølgning må her avveies mot hensynet
til rettssikkerhet for de tiltalte. Ved denne avveiningen må hele tiden tas
gyldig hensyn til lovens regel i § 252.
I vår
sak viser en oversiktsrapport at påtalemyndigheten kjenner de enkelte
telefonhenvendelser med tidsangivelse, hvem som ble oppringt og hva den falske
meldingen gikk ut på. En individualisering med bevisførsel om de enkelte
straffbare handlinger ville således være mulig. Men dette ville måtte være
meget tidkrevende all den stund domfelte ikke har erkjent forholdene. Påtalemyndigheten
kunne imidlertid - uten særlig skade for rettshåndhevelsen - ha
valgt å begrense forfølgningen til et overkommelig antall av de groveste
tilfellene, og la de øvrige ligge. Å begrense individualiseringen til bare 6
av omlag 150 tilfeller, med sparsom bevisførsel vedrørende de uspesifiserte,
som er tatt med på lasset, finner jeg vanskelig å akseptere som
tilfredsstillende ut fra de prinsipper vår rettspleie bygger på. Jeg må derfor
gi domfelte medhold på dette punkt. For de 6 nærmere beskrevne forhold kan
dommen bli stående, noe også aktor har
sagt seg enig i ......................... ".
I Rt.
1983 s. 1357 ble en lensmann tiltalt for grovt underslag av penger som hadde vært
betrodd ham i forbindelse med en lang rekke oppdrag, og som hadde vært innsatt
på en samlekonto for lensmannens oppdrag og private bruk. Det ble her akseptert
at beskrivelsen i tiltalebeslutningen var gitt en generell form. Høyesterett
fant at det ikke ville være mulig å gi en beskrivelse av hver enkelt
rettsstridig disposisjon, det var nødvendig å gi en beskrivelse av den samlede
virksomhet for å få klarlagt at tiltaltes handlemåte ble rammet av lovens
beskrivelse, se s. 1360.
I Rt.
1993 s. 1009 ble det godtatt at en omfattende og langvarig helerivirksomhet ble
ansett som ett sammenhengende forhold. Det ville - sa retten - ha vært
en praktisk umulighet å behandle hver enkelt helerihandling for seg.
I
foreliggende sak har også retten domfelt tiltalte for fortsatt straffbar
virksomhet - og ikke 4 handlinger av likeartet realkonkurrens. Spredningen
på de 4 tilfeller er 24. januar 1996, 17. juli s.å., august s.å. og 1. januar
1997.
Etter
praksis er formentlig individualiseringen tilstrekkelig, men det kan reises spørsmål
om forholdet er å betrakte som et fortsatt straffbart forhold, jfr. avgjørelsen
i Rt. 1923 s. 609 ("Gauke-dommen"). Saken gjaldt 5 salg til 4
forskjellige personer til forskjellige tider - gjennom ett års tid - dels av brennevin, dels av vin og dels av begge deler. Her fant man at
virksomheten ikke hadde den utstrekning og den stadighet at en fortsatt forgåelse
kunne sies å foreligge.
I nærværende
sak er det imidlertid ikke anket over lovanvendelsen på dette punkt,
hvilket etter mitt skjønn hadde vært nærliggende.
(På en
annen side vil tiltalte i foreliggende sak være best tjent med at forholdet
anses som en fortsatt forbrytelse, idet hele forholdet nå er rettskraftig
avgjort. Det kan da ikke bli tale om i en senere sak å få avgjort andre sider
av den fortsatte forbrytelse enn den som var fremme ved sakens pådømmelse, se
bemerkninger om dette i Rt. 1966 s. 1350, Rt. 1970 s. 533 og Rt. 1971 s. 65. Er
det derimot pådømt forhold i likeartet realkonkurrens, vil det være adgang i
senere sak å ta opp andre handlinger av tilsvarende slag som måtte være begått.)
Jeg
kan heller ikke se at det på foreliggende punkt foreligger noen diskrepans
mellom strpl. § 252 nr. 4 og EMK artikkel 6.3 (a) .
I
Andenæs l. c. s. 281 er det i en fotnote vist til Aall 1993 s. 389-392.
Dette er det stensilerte manuskript som ble fremlagt i tilknytning til Aalls
doktordisputas. I den senere trykte avhandlingen Rettergang og
menneskerettigheter, 1995, er spørsmålet behandlet på s. 344-345.
Aall
fremholder at nevnte bestemmelse i EMK krever at man ved fortsatt forbrytelse
utformer beskrivelsen av forholdene mest mulig konkret med hensyn til
handlingens kjennemerke og tid og sted for forøvelsen, slik at anklagere ikke
overrumples. På den måten gis forsvaret en reell mulighet til å forsvare seg
mot anklagen for forhold som vil kunne bli lagt til grunn i dommen. Aall
fremholder videre at det ikke alltid vil være mulig eller ønskelig å
etterkomme kravet til individualisering av det enkelte forhold. Særlig gjelder
dette hvor det er spørsmål om et stort antall enkelthandlinger som henger
meget nøye sammen, slik tilfellet f.eks. kan være ved ulovlig salg av
brennevin eller narkotika over et tidsrom. Da bør det være tilstrekkelig å
angi det straffbare forhold ved tidsrom, sted og kvantum. Aall viser til Andenæs'
fremstilling og uttaler:
"Etter norsk rett kan anklager dømmes for andre handlinger enn dem han uttrykkelig har fått varsel om i anklageskriftet, hvis det foreligger tilstrekkelig tids-, steds- og forsettsammenheng. Som hovedregel vil dette være i samsvar med konvensjonskravene."
I
ankeerklæringen er det gjort gjeldende at saken skulle vært avvist for så
vidt gjelder nevnte tiltalepost. Det fremgår ikke av oppgaveteksten om spørsmålet
var oppe under behandlingen i herredsretten. I så fall skulle retten ha gitt påtalemyndigheten
adgang til å avhjelpe feil som kan rettes opp, og herunder innrømme nødvendig
utsettelse, jfr. strpl. § 285 annet ledd, jfr. Rt. 1956 s. 818.
Blir
feilen ikke rettet under behandlingen i herredsretten, må avvisning skje, jfr.
strpl. § 272 og § 285.
I
foreliggende sak synes situasjonen å være at herredsretten har oversett feilen
ved tiltalebeslutningen og avsier dom på grunnlag av den mangelfulle
tiltalebeslutning. Man står da overfor en feil ved saksbehandlingen som
kan føre til opphevelse når dommen påankes til lagmannsrett. Poenget
er at det i ankeinstansen ikke vil være holdbart å påstå avvisning.
Videre
er det verd å merke seg at spørsmålet om opphevelse reguleres av strpl. §
343 første ledd, slik at feilen bare skal komme i betraktning når det antas at
den kan ha innvirket på dommens innhold, jfr. Andenæs l. c. s. 288.
Dette
vil normalt ikke være tilfelle om det bare er gjort feil i tiltalebeslutningen
vedrørende beskrivelsen av det faktiske forhold - det vil som regel være
liten grunn til å tro at feilen har spilt noen rolle for utfallet av saken hvis
saksbehandlingen ellers har vært tilfredsstillende. Som fremholdt av Andenæs
kan imidlertid en feil eller uklarhet ved tiltalebeslutningen trekke etter seg
tilsvarende feil eller uklarhet i rettens domsgrunner eller i spørsmålsstillingen
til lagretten i en ankesak. (Det er i så fall denne feil ved den senere
saksbehandling som er avgjørende, ikke den opprinnelige feil ved
tiltalebeslutningen).
I
foreliggende sak har herredsretten domfelt Didrik Ås etter de tre forhold som er
spesifisert i tiltalebeslutningen med tillegg av ytterligere ett forhold begått
i august 1996. Det er således liten grunn til å tro at manglende
individualisering har innvirket på dommen, og anken vedrørende
saksbehandlingen på dette punkt må derfor forkastes.
Det
er bare siktedes nærmeste som kan kreve seg fritatt for vitneplikt.
Kjell er fornærmedes sønn og i utgangspunktet hjemler loven ingen fritaksrett
for den fornærmedes pårørende, jfr. Skeie, Den norske straffeprosess I s.177.
I foreliggende tilfelle er imidlertid fornærmede samboer med siktede. Strpl. §
122 annet ledd fastslår at personer som lever sammen i et ekteskapslignende
forhold likestilles med ektefelle m.h.t. forklaringsplikten, jfr. strpl. § 122
første ledd. Dette innebærer at samboer og bl.a. "like nær
besvogrede" er fritatt for vitneplikt. I begrepet "like nær
besvogrede" ligger at ektefellens (samboerens) slektninger i opp - eller nedstigende linje blir fritatt, jfr. Salomonsen, Den norske
straffeprosesslov med kommentar, 2. utg. 1925, I s.181 og Bjercke/Keiserud,
Straffeprosessloven, 2. utg. 1996, bind I s. 381. Salomonsen har for øvrig
redegjort nærmere for tolkningen av strpl. § 176 fra loven av 1887 og begrepet
"like nær besvogrede" i Nordisk Tidsskrift for Strafferett 1914 s.
219
flg.
For
øvrig foranlediger ikke faktum noen nærmere drøftelse av "personer som
lever i et ekteskapslignende forhold", jfr. Rt.1985 s. 375. I vårt tilfelle
må en legge til grunn at siktede og fornærmede er samboere, slik at Kjell går
klar av forklaringsplikten.
Den fakultative adgang for retten til fritak
fra vitneplikten for fosterbarn er ikke aktuell i vårt saksforhold.
I
den anbefalte litteratur, jfr. Andenæs I s.200-201 er det ikke gitt noen
nærmere fortolkning av innholdet i strpl. § 122 første ledd, slik at
fastleggingen av "like nær besvogrede" ikke er lett for studentene.
Her kan man - etter min mening - ikke forvente meget.
Det
er videre slik at Kjell - mens han oppholder seg i USA - ikke har møteplikt
for lagmannsretten, jfr. strpl. § 109 første og annet ledd. Retten kan
imidlertid i henhold til samme bestemmelses tredje ledd utvide møteplikten
når den finner det påkrevet.
Den
som står i et slikt forhold til siktede at han ikke har forklaringsplikt, skal
under politiavhør uttrykkelig gjøres oppmerksom på at han har rett til å
nekte å avgi forklaring, jfr. strpl. § 235. (For forklaring under
hovedforhandling, jfr. strpl. § 127 første ledd.)
Ovenfor
er det konkludert med at Kjell har fritakelsesrett. Det springende punkt er da
hvilken betydning det har at han ikke er kjent med sin rett etter strpl. § 122
annet ledd. Spørsmålet om en forklaring fra en av siktedes nære pårørende
kan leses opp under hovedforhandlingen når vitnet er avhørt uten å være
gjort oppmerksom på fritakelsesretten, har vært diskutert i juridisk teori.
Salomonsen, Den norske straffeproceslov med kommentar I, andre utgave 1925, s.
408-410 mener at forklaringen må kunne leses opp. Salomonsen mener at
grunnen til fritakelsesretten er at vitnet ikke skal settes på den
samvittighetsprøve som det kan være for ham å forklare seg om nære pårørendes
forhold. Når forklaringen allerede er avgitt, er det ikke tale om noen slik
samvittighetstvang, og det vil ikke være rimelig at vitnet kunne holde skjult
for domstolen viktige opplysninger som finnes i dokumentene. Skeie, Den norske
straffeprosess I 1939 s. 96, jfr. s. 201-203 peker på at en opplesning vil
kunne bli en varig lidelse for vitnet ved at det gjennom sin forklaring har
"ødelagt en slektnings liv". Skeie konkluderer derfor med at
opplesning ikke bør tillates. Andenæs l. c. I s. 201 og s. 244 mener at
Salomonsen ser fritakelsesretten under en altfor snever synsvinkel. Andenæs
mener også at praksis går i den retning som Skeie har skissert, "selv om
han ikke har noe klart prejudikat" (Rt.1954 s. 573 og Rt.1987 s.1318).
I
Rt.1996 s. 222 har spørsmålet fått sin avklaring. Det fremgår av strpl. §
127 første ledd, jfr. for politiavhørs vedkommende § 235, at den som står i
slikt forhold til siktede som nevnt i § 122 første eller annet ledd,
uttrykkelig skal gjøres oppmerksom på at han har rett til å nekte å avgi
forklaring. Er dette forsømt, er det en rettergangsfeil som bør føre til
opphevelse av dommen, hvilket skjedde i avgjørelsen i 1996. Opphevelsen vil kun
måtte omfatte de tiltalepunkt som vitnets forklaring relateres til, jfr. strpl.
§ 343 første ledd.
Dette må drøftes subsidiært, under den forutsetning at Kjell har vitneplikt.
Strpl.
§ 296 første ledd fastslår bevisumiddelbarhetsprinsippet når det gjelder
vitner. Når det gjelder adgangen til opplesning, utfylles prinsippbestemmelsen
blant annet av strpl. § 297, som regulerer adgangen til opplesning av
forklaringer fra et vitne som ikke møter under hovedforhandlingen. Forklaring
kan bare leses opp såfremt muntlig avhør ikke er mulig eller ville medføre
uforholdsmessig ulempe eller utgift. Det er på det rene at vitnet ikke har møteplikt
for lagmannsretten. I et slikt tilfelle vil det normale utgangspunkt være at
vitnets forklaring sikres ved bevisopptak etter strpl. § 270 - om nødvendig
i utlandet. I et slikt tilfelle vil tiltalte være bistått gjennom forsvarer
ved bevisopptaket, jfr. strpl. § 100 nr. 1, jfr. Rt. 1985 s. 1258.
Spørsmålet
om opplesning av tidligere politiforklaring er behandlet hos Andenæs l. c. s.
338-339.
Ved
avgjørelsen av om en ulempe eller utgift vil være uforholdsmessig, må man to
hensyn både til sakens alvor og bevisets betydning. Det spiller også en rolle
hvor betryggende den tidligere forklaring er opptatt. Det er forskjell på et
politiavhør og et rettslig bevisopptak. Bestemmelsen i § 297 om opplesning av
tidligere forklaringer må sees i sammenheng med reglene i EMK om den siktedes
minimumsrettigheter i prosessen (artikkel 6 nr. 1 og nr. 3 bokstav d). Etter nr.
3 d har den anklagede rett til å avhøre eller la avhøre (gjennom sin
forsvarer) . vitner som påberopes mot ham. Det er det kontradiktoriske prinsipp
som er satt på spissen. Slik adgang til eksaminasjon vil det i alminnelighet
ikke være ved et politiavhør. Tatt etter ordlyden skulle bestemmelsen innebære
et generelt forbud mot å lese opp politiforklaringer av et vitne som ikke møter
under hovedforhandlingen. Menneskerettighetsdomstolen har imidlertid foretatt en
innskrenkende tolkning av bestemmelsen og sett den som et utslag av den
alminnelige regel i artikkel 6 nr. 1 om at anklagede har krav på en fair trial.
Om opplesningen er i strid med konvensjonens regler, beror derfor på en konkret
vurdering i den enkelte sak. Avgjørende er om forklaringen vil være det
hovedsakelige bevis, jfr. Rt. 1990 s. 1221, Rt. 1991 s. 333.
Ved avgjørelsen i Rt. 1990 s. 312 uttalte førstvoterende:
"Hvis det dreier seg om helt sentrale vitner som det er mulig å føre for den dømmende rett, må hensynet til tiltaltes rettssikkerhet regelmessig slå igjennom i forhold til utgifter og ulemper ved en utsettelse av saken."
Når det gjelder den konkrete vurdering, er det neppe tvilsomt at Kjells vitneforklaring står sentralt i bildet, selv om hans mor ble funnet bevisstløs med påviselige skader. Forklaringen står sentralt m.h.t. hvem som er gjerningsmannen. Dette taler for at anken på dette punkt må føre frem og dommen med hovedforhandling oppheves for så vidt Didrik Ås er domfelt etter strl. § 229, jfr. § 232, jfr. strpl. § 347.
Drøftelsen
her blir subsidiær i forhold til foregående, slik at dette blir relevant hvis
opplesning aksepteres.
Det fremgår av oppgaveteksten at retten innledningsvis under bevisførselen
traff beslutning om opplesning i medhold av strpl. § 297, da det ble klart at
Kjell ikke møtte.
Det må være åpenbart at retten her har begått
en saksbehandlingsfeil. Som nevnt ovenfor under 3 vil vilkåret for opplesning være
om domfellelsen hovedsakelig må bygge på vedkommende vitneforklaring. Det
korrekte må derfor være å gjennomføre den øvrige bevisførsel for å se hva
som her fremkommer, og deretter vurdere om det bør tillates opplesning av
Kjells politiforklaring. Spørsmålet om opplesning må avgjøres etter
situasjonen slik som den er under hovedforhandlingen.
Ankedomstolen
må foreta en etterfølgende vurdering av det hele. Etter mitt skjønn må
forsvarerens anførsel på dette punkt lede til opphevelse vedrørende
domfellelsen for overtredelse av strl. § 229, jfr. § 232, jfr. strpl. § 347.
Forsvareren tok opp spørsmålet om uriktig lovanvendelse i tilknytning til domfellelsen vedrørende tiltalens post III under ankeforhandlingen - med andre ord utenom ankeerklæringen. Strpl. § 342 annet ledd fastslår at uansett ankegrunn kan retten likevel etter annet ledds nr. 1 prøve om straffelovgivningen er riktig anvendt, jfr. Andenæs, Norsk Straffeprosess II s. 81. I begrepet prøvning av straffelovgivningen ligger det også korrekt lovanvendelse.
Strpl.
§ 314 første ledd nr. l taler om gjenstand for anken. Ankeerklæringen må
nevne om anken gjelder hele dommen eller bare enkelte tiltaleposter. Strpl. §
314 første ledd nr. 2 og 3 taler om de forskjellige ankegrunner. I foreliggende
tilfelle er domfellelsen vedrørende tiltalens post III ikke medtatt i ankeerklæringen,
og således står man overfor en ny ankegjenstand. Ankedomstolen har ikke bare
adgang til å gå utenfor ankegrunnen, men også en viss adgang til å gripe inn
overfor andre deler av dommen enn den som er gjort til gjenstand for anken, jfr.
strpl. § 342 tredje ledd. Jfr. her Andenæs II s. 82/83. Poenget i nærværende
saksforhold er at ankedomstolen bare kan gå utenfor ankegjenstanden til gunst
for siktede når den feil ankedomstolen har funnet - enten dette er
innenfor eller utenfor de påberopte ankegrunnene - har hatt betydning også
utenfor ankegjenstanden. Det må være helt klart at den feil som påberopes - uriktig lovanvendelse
- bare relateres til tiltalens post III, og
således står man ikke overfor samme feil som har betydning for flere deler av
dommen.
Det
er således åpenbart at lagmannsretten ikke har kompetanse til å prøve dette
materielle spørsmål. Dette må imidlertid drøftes subsidiært.
Det
fremgår ikke av oppgaveteksten hvilken påstand forsvareren nedlegger på dette
punkt i den subsidiære drøftelse, men dersom lovanvendelsesanken fører frem,
kan lagmannsretten avsi ny frifinnende dom for dette punkts vedkommende, i og
med at det dreier seg om lovanvendelsen i tilknytning til skyldspørsmålet,
jfr. strpl. § 345.
Det
kan innledningsvis nevnes at spørsmålet om straffbar medvirkning er behandlet
hos Andenæs, Alminnelig strafferett 4. utgave s. 298 flg. Han behandler også
medvirkningsspørsmål i artikkelen "Av medvirkningslæren i norsk
rett" i TfR 1940 s. 237 flg. Videre finnes stoff om emnet i G. Astrup Hoel,
"Delagtighet i forbrydelser. Et sort blad av den norske kriminalret (Oslo
1941)". Spørsmål vedrørende medvirkning er også drøftet hos Husabø i
hans doktoravhandling, "Rett til sjølvalt livsavslutning? " s.
216-225.
Videre
fastslås at om medvirkningen er fysisk eller psykisk - eller om den skjer
før eller samtidig med hovedmannens handling - er likegyldig.
Forsvarerens anførsler på dette punkt kan oppsummeres slik.
Jeg skal knytte følgende bemerkning til ovenstående:
Et poeng i oppgaven vil være grensen mellom fysisk og psykisk medvirkning - et spørsmål som er stemoderlig behandlet i norsk rett.
Ad
tipset om disponent Storeviks frimerkesamling.
Det
er på det rene at Didrik Ås hadde tipset Motbør om frimerkesamlingen og gitt
uttrykk for at dette ville være "lett bytte".
Det er
neppe tvilsomt at dette er anstiftelse - og således psykisk
medvirkning. Anstiftelsen må også sies å stå i et medvirkende årsaksforhold
til handlingen.
Ad utlån av ryggsekken.
Overlevering av ryggsekken
kan sees som forsøk på medvirkning til grovt tyveri (forsøk på fysisk
medvirkning). Ved psykisk medvirkning slik at det til eks. gis et råd
fritas ikke rådgiveren om rådet ikke følges eller at gjerningsmannen faktisk
kunne vært bedre hjulpet uten rådet, jfr. Andenæs l. c. s. 298. I en slik
situasjon vil tilskynderen bli domfelt for medvirkning til fullbyrdet grovt
tyveri. Spørsmålet er så om situasjonen er den samme når hovedmannen ved fysisk
medvirkning ikke benytter den gjenstand som overleveres. Antagelig vil det
da kun være forsøk på medvirkning.
På dette
punkt får man "finspørsmålet" om grensen mellom fysisk og psykisk
medvirkning. Overlevering av ryggsekken kan vel også kunne sees som en
tilskyndelse til handlingen.
I
tilfelle hvor det så vel foreligger medvirkning og forsøk på samme, vil forsøket
bli ansett som en del av den fullbyrdede handling, se Rt. 1980 s. 1021.
Ad den
"generelle lærdom" vedrørende åpning av dørlåser.
Dette
vil - i tilfelle medvirkning - også være psykisk medvirkning.
Det må innledningsvis fastslås at slik "opplæring" kan være
straffbar medvirkning. Jeg mener imidlertid i foreliggende sak at dette er for
generelt og at det ikke kan sies å stå i noe medvirkende årsaksforhold til
den aktuelle straffbare handling.
Selv om man objektivt sett skulle konkludere med psykisk medvirkning i et tilfelle som det foreliggende, vil straffansvar måtte ekskluderes på subjektivt grunnlag, idet innbruddstyveriet ikke er individualisert i medvirkerens forsett på det tidspunkt "opplæringen" gis.
*****
All den stund det foreligger anstiftelse (og tilskyndelse) til det grove tyveriet, må konklusjonen bli at anken forkastes.
Subsidiært - dersom det ikke hadde foreligget psykisk medvirkning - kan lagmannsretten for dette forholds vedkommende avsi ny dom og domfelle for forsøk på grovt tyveri, jfr. strpl. § 345. (Det siste prosessuelle spørsmål er ikke reist i oppgaven, men blir nødvendigvis konsekvensen av løsningen av det materielle spørsmål).
*****
Oppgaven
er samlet sett blitt ganske omfangsrik, med mange spørsmål.
Problemstillingene
i del I er ikke lett, og for mange kandidater blir flere av disse
"hengende" i et vakuum - uten at kandidaten greier å sette det
hele inn i en juridisk ramme i forhold til den sak som står for domstolen.
Flere av problemstillingene i del II faller vanskelig for mange kandidater.
Vanskelighetsgraden bør bevirke at man ikke blir for streng i sine vurderinger,
og en bør være tilbakeholdende med strykkarakter.
Jeg antar
at de to delene er omtrent jevnbyrdige hva angår omfang. Del I inneholder nok
vanskeligere problemstillinger enn del II.
Det er
vanskelig å angi noe nærmere om karakterfastsettelsen.. Det kan ikke
oppstilles eksakte angivelser for hva det skal trekkes for og i tilfelle hvor
meget. Karakterfastsettelsen må nødvendigvis bli noe skjønnsmessig, hvor
sensorene i en totalvurdering ser hen til sterke og svake sider samt feil og
mangler.
*****
Vedlegg.
I Tromsø
er det gitt en egen del I, med problemstillinger innen sivilprosess og EØS-rett.
Veiledningsforfatterne har imidlertid ikke hatt gjennomgående sensur, slik at
det er behov for en kort orientering for kommisjonssensorene i Tromsø hvordan
denne del har falt hos kandidatene.
Forbausende
få kandidater får noe særlig ut av spørsmålet om det kan gies dom for den
nedlagte påstand, jfr. tvml. § 54. I veiledningen er det gitt uttrykk for at
kandidatene må forvente å kjenne problemstillingen i "Kvinnefengselsaken"
i Rt. 1994 s. 1244. Det er faktisk bare noen få som er oppmerksom på at man
ikke kan få dom for konvensjonsbrudd, men at dette må prøves prejudisielt i
et erstatningssøksmål. Det er stort sett "Burhøns" I og II som
nevnes, jfr. Rt. 1984 s. 1488 og Rt. 1987 s. 538.
Jeg er
videre av den formening at veiledningen er "for streng" mot
kandidatene når det gjelder hva som kan forventes behandlet i tilknytning til
kjæremålet. Det er særlig fremholdt at det må trekkes klart hvis man ikke
ser at feil ved saksbehandlingen kan prøves av lagmannsretten.
Pensumdekningen på dette punkt er imidlertid slik at man - etter min
mening - ikke kan forvente at man ser dette poeng.
De
"rene" EØS-spørsmål er sentrale emner, og her får de fleste
til noe. Men altfor mange er ikke i stand til å referere avgjørelsene i
pensum.
Del I i
Tromsø har falt lettere for kandidatene enn del I i Bergen. I Tromsø bør også
de respektive deler vurderes som tilnærmet likeverdig m.h.t. omfang og
vanskelighetsgrad.
Sist oppdatert 02. mai 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |