UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 4. avdeling
I det følgende gjør jeg et forsøk på å gi en oversikt over de problemstillinger oppgaven reiser.
Dette er den endelige versjon av sensorveiledningen – og jeg tar følgelig hensyn til det inntrykk førstehåndssensur som gjennomgående sensor har gitt. Endringer og tillegg i forhold til den foreløpige utgaven er markert med understrekninger. Kanskje noe atypisk har jeg i utstrakt grad gjort bruk av noter. Jeg finner det hensiktsmessig å forbeholde den løpende tekst de vesentlige poenger og kommentarer, mens detaljer, utdypinger og spissfindigheter skyves ned i noteapparatet.
Oppgaven består av to deler. Første del omfatter forvaltningsrett og annen del omhandler strafferett. I omfang antas del I å utgjøre 2/3-deler av arbeidet, men i vanskelighetsgrad er delene mer likestilt. Tilrådd litteratur er hhv. Arvid Frihagen ”Forvaltningsrett” bind I og III og Henry John Mæland ”Straff og mortifikasjon ved ærekrenkelse”. Eksamenskravet er for begge fag ”grundig kjennskap”, dog moderert til ”kjennskap” for innholdet av de spesielle straffebud, herunder ærekrenkelsesbestemmelsene som del II omhandler.
OPPGAVENS DEL I | Oppgavetekst del I |
Lars Holm har reist søksmål mot Staten v/Landbruksdepartementet, hvor han nedlegger påstand om ugyldighet. Oppgaven reiser to hovedproblemstillinger;
Spørsmål om domstolens prøvingskompetanse
Spørsmål om ugyldighet (med i alt fem rettslige grunnlag)
Oppgaveteksten inviterer ikke til å drøfte sivilprosessuelle spørsmål. Dersom noen kandidater likevel skulle gjøre dette, er jeg i tvil om det bør trekke eller ei. Fullføres de øvrige og sentrale drøftelser, bør det vel neppe trekke. Er situasjonen motsatt – at drøftelser av spørsmål som ikke er reist går ut over drøftelser av spørsmål som er reist, vil dette måtte trekke ned. Men selv om alt er bra – de påberopte spørsmål er drøftet forsvarlig og de prosessuelle drøftelser også er fornuftige, kan kandidaten likevel neppe få uttelling for dette. Kandidater som holder seg til oppgaveteksten bør ikke tape i forhold til de som går utenfor.
Dette er et spørsmål om
departementet har adgang til å utøve såkalt ”fritt skjønn”.[2] Mao. hvor trekkes grensen mellom
forvaltningens ”hensiktsmessighetsskjønn” og domstolens adgang til å overprøve
vedtaket. Utgangspunktet er lovhjemmelen – har lovgiver gitt
departementet adgang til å skjønne fritt, dvs. enekompetanse til å vurdere spørsmålet
om konsesjon skal gis?
Det omstridte spørsmål er om
Staten har forkjøpsrett etter konsesjonsloven[3]
§ 2, 3.ledd. Iht. bestemmelsen følger forkjøpsretten
aksessorisk av konsesjonsplikten. Eiendommen er konsesjonspliktig etter § 2,
1.ledd, idet unntakene ikke kommer til anvendelse. Således har staten forkjøpsrett, hvis ikke
”annet er bestemt”, jfr. § 2, 3. ledd.
Dette er klarligvis et rettsanvendelsesspørmål[4]
– og således underkastet alminnelig domstolskontroll.
Imidlertid beror forkjøpsretten også på om ”særlige hensyn” foreligger, jfr. § 2 siste ledd. Dette viser til en rettslig standard som
domstolene fullt ut er kompetent til å definere innholdet av. Gitt at slike særlige hensyn foreligger,
”kan” departementet gjøre unntak fra forkjøpsretten. Oppgaveteksten inviterer ikke til en nærmere
drøftelse av om ”særlige hensyn” foreligger.
Det kan med fordel kort slås fast, evnt. forutsettes, at vilkåret er
oppfylt. Det er ”kan” som er det
problematiske; gir ordlyden
departementet kompetanse til å skjønne fritt?
En alminnelig forståelse trekker
i retning av at det foreligger et hensiktsmessighetsskjønn; departementet ”kan”
hvis det vil. Vi kan neppe kreve at
kandidatene har særkunnskap om tolkning av den aktuelle bestemmelsen – og
således evner å nytte rettskildefaktorer som teori og praksis knyttet
til denne. Derimot må det kunne kreves
kunnskap om de generelle prinsipper for tolkning av denne type
bestemmelser. Disse prinsipper kan med
fordel nyttes som reelle hensyn ved
tolkning av ordlyden - evnt. med en forankring i teori og/eller rettspraksis
hvor prinsippene er blitt formulert/kommet til uttrykk. Det bør mao. kvalifisere til trekk om
kandidaten stopper ved en ren ordlydsfortolkning.
I det følgende begrenser jeg
meg til kun å liste opp noen av de hensyn som kandidatene med fordel kan nytte
i sin argumentasjon. Opplistingen er
ikke uttømmende, kun illustrerende.
Poenget er kandidatens metode; hva som trekkes inn som relevant og hvordan argumentene vektes.
Den skjønnsomme kandidat vil kunne utmerke seg her.
Jeg finner at den såkalte
myndighetsmisbrukslæren –som åpner for begrenset domstolskontroll– ivaretar
nevnte rettssikkerhetsspørsmål. I
utgangspunktet tilligger det derfor forvaltningen som fritt skjønn å vurdere om
forkjøp skal skje. Dersom det er
mistanke om feil eller mangler ved utøvd skjønn som omfattes av
myndighetsmisbrukslæren, vil domstolen altså kunne prøve disse sider av
skjønnet. Jeg ser det ikke som
uskjønnsomt om kandidaten kommer til motsatt resultat. Det er veien
til konklusjonen som er avgjørende for å vurdere kandidatens dyktighet –
ikke selve konklusjonen.
Kandidatene har ikke gjort noe stort poeng av denne
problemstillingen. De fleste har berørt
den i forbindelse med vurdering av vilkårlighet, jfr. nedenfor. Imidlertid bør spørsmålet drøftes forut for
forhåndstilsagnet, da det er innenfor det frie skjønn forhåndstilsagn kan gis.
Ugyldighetskravet påberopes å ha i alt fem ulike rettslige grunnlag; (a) personell kompetansesvikt, (b) bindende forhåndstilsagn, (c) uforsvarlig skjønn/vilkårlighet, (d) utenforliggende hensyn og (e) kvalifisert urimelighet. Kandidatene bør evne å identifisere og drøfte de fleste - om ikke alle - av disse. Det bør - helst i tilknytning til den aktuelle problemstillingen - fremkomme at grunnlagene hviler på ulovfestede prinsipper utviklet gjennom lang og sikker rettspraksis.[6] Den skjønnsomme kandidat evner å illustrere prinsippene ved bruk av dommer – uten at fremstillingen dermed blir for teoretisk.[7] Kommer kandidaten frem til at en av innsigelse er holdbar – og gir saksøker medhold, bør de øvrige anførsler drøftes subsidiært.
(a) Personell kompetansesvikt. Problemstillingen kan utløse drøftelse av to
rettslige grunnlag;
(1) omgjøring etter klage og
(2) omgjøring utenfor klage.
(1) Lars Holm anfører at Tobias
Ås ikke har klagerett – og at departementet følgelig ikke har personell
kompetanse til å treffe vedtak i saken. Det
følger av forskrift datert 6.6.95 nr. 546 § 3-4 2.ledd og § 2-1 nr. 8 at
departementet er riktig klageinstans.
Konsesjonsloven inneholder ingen særskilte klageregler, jfr. lovens
kapittel 6. Følgelig er det rettslige
grunnlag forvaltningsloven (fvl) § 34 – omgjøring i klagesak. Den aktuelle bestemmelse er 1. ledd, jfr. §
28, 1. ledd. Spørsmålet er om Tobias Ås
er ”part” eller har ”rettslig klageinteresse” i saken.
Partsbegrepet er legaldefinert i
fvl § 2, 1. ledd bokstav (e) til å være den ”som en avgjørelse retter seg mot
eller som saken ellers direkte gjelder”.
Den ”avgjørelse” regelen sikter til er vedtaket i fylkeslandbruksstyret
(ikke departementets vedtak) – som retter seg mot og direkte gjelder Marte
Kirkerud. Tobias Ås kan således ikke
være part i saken – tross hans åpenbare parts-status i
”førsteinnstans”/landbruksnemda. Det
avgjørende for klageretten er om Tobias Ås kan sies å ha ”rettslig interesse” i
saken.
Det bør være kjent for
kandidatene at forvaltningslovens forarbeider
viser til tvistemålsloven (tvml) § 54 med tilhørende rettspraksis og teori. Et tips i denne retning får kandidaten hvis
han leser lovsamlingens note 3 til fvl § 28 som henviser til tvml § 54.
Kandidatene bør nokså klart
identifisere vurderingstemaet; om Tobias Ås har tilstrekkelig tilknytning til saksforholdet. Den dyktige kandidat evner å presisere at det
er snakk om en helhetsvurdering, hvor ulike relevante argumenter tillegges vekt
i den ene eller annen retning.[8] Den virkelig innsiktsfulle kandidat evner
også å indikere på hvilket nivå kravet ligger – og nytter rettspraksis for å illustrere dette.[9] Den konkrete problemstilling er om Tobias Ås
som potensiell jordsøker har
tilstrekkelig tilknytning på dette stadiet av saken (ved beslutning om bruk av
forkjøpsrett) – eller om han er henvist til å avvente den senere
fordelingssaken.
Argumenter som kandidatene kan
trekke frem er vedtakets faktiske og
rettslige konsekvenser, interessemotsetninger
mellom naboene og det faktum at førsteinstans-vedtaket (vedtaket i
landbruksnemnda) var til fordel for klager.
Det synes skjønnsomt å komme frem
til at Tobias Ås har tilstrekkelig tilknytning til saken – og derigjennom har
rettslig klageinteresse.[10] Departementet har da rettslig kompetanse til
å treffe vedtak i saken, jfr. fvl §§ 34.
Ugyldighet kan ikke statueres på dette grunnlag.[11]
(2) Tross manglende incitament i
oppgaveteksten, vil noen kandidater - evnt. subsidiært - også drøfte omgjøring
utenfor klage?[12] Rettslig grunnlag er fvl. § 35. Aktuelle regler er gitt i 3.ledd eller siste
ledd som viser til ulovfestet forvaltningsrett.
Kandidaten bør raskt slå fast den personelle kompetanse – og dernest
presisere vurderingstemaet; interesseavveining mellom på den ene siden hensynet
til saksøker og på den andre siden hensynet til det offentlige og andre
privatpersoner.[13] Kandidatene bør illustrere hvor terskelen for
interesseovervekt ligger med henvisning til ulovfestet
forvaltningsrett, juridisk teori eller
relevant rettspraksis.[14]
Trolig tilsier avveiningen at
omgjøring kan skje, idet tidsmomentet og innretningshensynene bør slå gjennom
(sml. læren om condictio indebiti i pengekravsretten). Ugyldighet kan således ikke staturenes på
dette grunnlag.
(b) Bindende forhåndstilsagn. To spørsmål melder seg under denne problemstillingen; (1) har forvaltningen adgang til å forhåndsbinde seg – og i så fall (2) foreligger en forhåndsbinding. I hvilken rekkefølge spørsmålene drøftes er i utgangspunktet av underordnet betydning. Imidlertid synes det oppgaveteknisk hensiktsmessig å drøfte problemene i nevnte rekkefølge, idet kandidaten da trolig unngår å drøfte siste spørsmål subsidiært (metodisk mer ryddig). Kandidatene har i stor grad sett todelingen av problemstillingen. Problemet synes først og fremst å være å bruke kjent rettspraksis på en aktiv måte i drøftelsene. Ofte blir avgjørelsene kun referert – og dermed noe ”hengende i luften”.
(1) Problemet er således først
om forvaltningen har rettslig adgang
til å forhåndsbinde seg. Spørsmålet er
ikke generelt lovregulert. Imidlertid er problemstillingen drøftet i rettspraksis – og kandidatene bør
forventes å være kjent med de mest sentrale dommene.[15] Utgangspunktet
bør kreves presisert; forvaltningen har ingen anledning til å forhåndsbinde
sitt rettsanvendelsesskjønn – som et minimum må bindingen relatere seg til
forvaltningens frie skjønn.[16] Men selv innenfor det frie skjønn er
gjeldende rett tvilsom. Hovedsynspunktet
synes å være at jo mer vidtgående bindingen er og jo vanskeligere det er å
forutsi hvilke konsekvenser den vil få, desto mindre grunn er det til å anta at
forhåndsbinding har funnet sted.[17] Også for det frie skjønn synes utgangspunktet
å være at forvaltningen neppe har adgang til å binde seg. Det er således spørsmål om det kan oppstilles
unntak i denne konkrete saken.
Argumenter til drøftelsen vil kandidaten kunne hente fra lovens formål og reelle hensyn. De reelle hensyn kan med fordel hentes fra
oppgaveteksten; samfunnshensyn, landbrukshensyn, kommunalt selvstyre
(demokratihensyn), rasjonalitet og kommuneøkonomi. Mer generelt vil
forsvarlighet, rimelighet og forutberegnelighet kunne trekkes inn som relevante
hensyn.[18]
Hva kandidaten kommer frem til
er ikke avgjørende. Begge standpunkt –
adgang eller ikke adgang til forhåndsbinding – synes forsvarlige. Dersom kandidaten kommer til at forvaltningen
ikke har adgang til å forhåndsbinde sin kompetanse, må han subsidiært fortsette
med neste problemstilling. Det bør lede
til trekk om en slik sentral problemstilling utelates.
(2) Hvorvidt
det foreligger en forhåndsbinding eller ei, beror på en tolkning av det
utsagn jordbrukssjefen gav Peder Ås, jfr. oppgaveteksten. Det avgjørende er hva som kan legges i
uttrykket ”påregne”.[19] Det bør kunne kreves at kandidatene evner å oppstille en slik problemstilling og
drøfter noen av de argumenter oppgaveteksten nevner.[20] Utgangspunktet
bør være at begrepet (”påregne”) i seg selv uttrykker en viss tvil – konsesjon
er noe Lars Holm kan regne med, men heller ikke mer. Relevante
argumenter som kan vektes i den ene eller annen retning er for eksempel at
det var Peder Ås (selger) som henvendte seg til landbrukskontoret og ikke Lars
Holm (kjøper), at Peders forespørsel var uformell (muntlig), at Peder ikke
ønsket noen skriftlig saksbehandling, at det var jordbrukssjefen som uttalte
seg (personell kompetanse), at det var foretatt visse undersøkelser (herunder
kontakt med både landbruksnemdas formann og fylkesmannens landbruksavdeling) og
at jordbrukssjefen tok initiativ til skriftlighet. Mer generelle argumenter er om det foreligger
gjensidighet i ytelser og om forvaltningen har behov for eller grunn til å
binde seg.
I sum bør den skjønnsomme
kandidat falle ned på at utsagnet tilsier at forhåndsbinding ikke har funnet
sted. Følgelig kan ugyldighet ikke
statueres på dette grunnlag.
(c) Uforsvarlig skjønn – vilkårlighet. To faktiske grunnlag er påberopt i denne
relasjon; (1) saksøkers tilknytning til eiendommen og (2) selgers ønske om hvem
som skal overta bruket.
Vilkårlighet som rettsgrunnlag
for ugyldighet er en krevende problemstilling.
Frihagen har - etter mitt syn -
en noe uklar fremstilling av emnet, idet vilkårlighet er drøftet sammen med og
som en del av urimelighet som ugyldighetsgrunn, jfr. bind III s. 263-266. Eckhoff
er noe bedre i sin fremstilling, idet han på en mer pedagogisk måte evner å
poengtere forskjellen mellom vilkårlighet og urimelighet, jfr. 5. utgave s.
258-259.
Utgangspunktet bør kandidatene
ha fått med seg – rene tilfeldighetsavgjørelser kan ikke aksepteres (hvis ikke
loven fastslår at de nettopp skal være sådanne, for eksempel et resultat av
loddtrekning – noe som åpenbart ikke er tilfelle i vår sak). Det er neppe noe i oppgaveteksten som
indikerer at vedtaket er utslag av slik tilfeldighet. Spørsmålet er om manglende vurdering av
påberopte fakta likevel gjør vedtaket vilkårlig.
Hva som skal til for å
statuere ugyldighet ut fra dette rettsgrunnlaget, vil trolig stå frem som et
problem for kandidatene. Litteraturen
gir ingen klar veiledning – og rettspraksis er vanskelig å tolke. Det har til nå - så vidt meg bekjent- ikke
vært avgjort en sak utelukkende på dette grunnlag, men vanligvis i kombinasjon
med en resultatvurdering hvor ugyldighet er statuert på bakgrunn av et
kvalifisert urimelig resultat.[21] I stor grad vil problemstillingen invitere
kandidatene til selvstendig tenkning og kreativitet. Trolig vil den dyktige kandidat kunne la seg
identifisere her. Mistanken viste seg
å være berettiget.
Kandidatene bør først vurdere
om påberopte argumenter er relevante
i en vurdering av om staten skal gjøre bruk av sin forkjøpsrett. Departementets vedtak går utelukkende ut på
at forkjøpsrett skal nyttes – og uttrykkelig utsetter avgjørelsen av hvem av de
aktuelle jordsøkerene som skal begunstiges.
Dette trekker isolert i retning av at de påberopte argumenter ikke er
relevante i denne omgang. Trolig vil de
fleste kandidater falle ned på dette standpunkt – og stoppe drøftelsen
her. Dog går den innsiktsfulle/grundige
kandidat videre.
Når staten - som her - bestemmer
seg for å nytte sin forkjøpsrett, ligger det ”i luften” at utfallet i neste
omgang neppe vil gå i favør av saksøker.
Dette fordi det vil være vel byråkratisk først å intervenere – og frata
saksøker hans posisjon som kjøper – for i neste omgang overføre eiendommen til
nettopp saksøker og dermed gjeninnsette han i suksesjonsrekken. Om det på forkjøpstidspunktet fremstår som at
departementet ikke har bestemt hvem av jordsøkerene som skal få tilgang til
eiendommen, trekker fakta likevel i retning av at i alle fall saksøker ikke
lengre er aktuell som suksessor. Det er
neppe uforsvarlig om kandidatene på denne bakgrunn kommer frem til at selgers
ønsker og kjøpers tilknytning til eiendommen er relevante hensyn også på dette
stadiet av saken. Imidlertid er disse
hensyn utelukkende av privat karakter – og både konsesjonsloven og jordlovens
formålsbestemmelser relaterer seg til offentlige hensyn, jfr. lovenes § 1. Alt i alt synes det derfor ikke å være
feilaktig av forvaltningen å se bort fra de påberopte hensyn.
Kandidatene bør falle ned på
at departementets vedtak neppe kan karakteriseres som vilkårlig. Følgelig kan ugyldighet ikke statueres på
dette grunnlag.
(d) Utenforliggende hensyn.
Det er kun et forhold som er
påberopt å kvalifisere som utenforliggende, nemlig å spare utgifter for det
offentlige. Oppgaven inviterer ikke til å drøfte andre hensyn som
utenforliggende – og om kandidatene ikke ser dette, bør det vel trekke
ned. En del kandidater har drøftet
også andre hensyn, til dels i omfattende grad.
På den måten har kandidaten fått problemer med tiden – og andre
drøftelser har dessverre måttet vike plass.
Kandidaten bør først presisere
rettsregelen med relevant rettspraksis.[22] Dernest bør det konkret drøftes om det
offentliges økonomi (dvs. kostnader knyttet til en evnt. ekspropriasjonssak)
ligger innenfor eller utenfor de forhold det etter loven er tillatt å ta hensyn
til. Ettersom det neppe er noen ulovfestet generell saklighetsnorm som
er overtrådt, bør kandidatene søke veiledning i lovenes formålsbestemmelser.[23]
Jordlovens ordlyd synes rimelig klart ikke å kunne omfatte hensynet til det
offentliges økonomi. Ei heller konsesjonsloven kan etter sin ordlyd sies å omfatte hensynet til det
offentliges økonomi. Riktignok skal
loven tilgodese ”en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling” – hvor
ekspropriasjonsutgiftene utgjør en naturlig del av den endelige prisen. Men bestemmelsen tar primært sikte på å være
en skranke for markedskreftene og den frie konkurranse med påfølgende fri
prisfastsetting. Følgelig er det
tvilsomt om det offentliges økonomi vil kunne falle inn under lovteksten.
Alt etter hvor kandidaten trekker
grensen for hvilke hensyn som er saklige, vil kandidaten - som meg - komme til at
departementet har tatt utenforliggende hensyn.
Vedtaket lider således av en prosessuell feil.
Den kunnskapsrike kandidat får
frem at ugyldighet ikke kan statueres før det er påvist at feilen kan[24]
ha innvirket på vedtakets innhold –
feilen må være såkalt vesentlig.[25] For den gode
laud er det neppe tilstrekkelig at kandidaten konkluderer med vesentlig – evnt.
ikke vesentlig – uten først å ha drøftet spørsmålet. Momenter som kandidaten kan nytte i sin
drøftelse er for eksempel feilens grovhet, vedtakets/inngrepets art og omfang,
øvrige vektlagte hensyn, tidsfaktoren fra vedtaket ble gjort til søksmål ble
tatt ut etc.
Kommer kandidaten til at feilen kan ha virket inn – den er vesentlig,
bør han foreta en såkalt skade/gunst-vurdering.
Dette kan dog gjøres helt summarisk, da ugyldighet her vil være til
gunst for saksøker.
Det er ikke avgjørende om
kandidaten kommer frem til at vedtaket kjennes ugyldig eller ei. Det som må vurderes og evnt. honoreres er
kandidatens drøftelser, herunder oppstilling av vurderingstema og bruken av
momentene. Utviser kandidaten en
forsvarlig metode, skal det gis uttelling uavhengig av konklusjonen.
(e) Kvalifisert urimelighet.
Ikke sjeldent relaterer kandidatene anførselen til manglende
begrunnelse for vedtaket – og nytter Rt. 1981 s. 745 Isene-dommen som
rettskildeforankring. Oppgaveteksten
legger imidlertid ikke opp til slik vinkling – og de færreste kandidater får
noe ut av drøftelsen. Kandidaten bør
heller få frem at innsigelsen relaterer seg til en vurdering av
vedtakets innhold – ikke til dets prosess/tilblivelse. Videre bør det relativt raskt konstateres at
listen for ugyldighet etter rettspraksis
ligger høyt, til dels meget høyt.[26] Den rene urimelighet vil neppe lede til
ugyldighet i en domstolsprøvelse. Det må
vesentlig mer til – urimeligheten må være såkalt kvalifisert og/eller åpenbar.
Kandidaten må foreta en
forholdsmessighetsvurdering mellom det mål vedtaket har, sml nevnte lovers
formålsbestemmelser og vedtakets begrunnelse, og det middel departementet tar i
bruk (forkjøpsretten). Kandidaten må
vurdere om de forhold som er lagt til grunn i vedtakets begrunnelse også vil
kunne oppnås ved å la kjøpsavtalen mellom Peder og saksøker stå ved lag. Momenter som bør inngå i vurderingen vil være
av både generell og konkret art. Det bør
kort konstateres at bruken av forkjøpsretten isolert sett ikke er tilstrekkelig
for urimelighet i rettslig forstand, idet lovgiver har vurdert og funnet at
dette er noe private borgere må tåle.
Kandidaten må således trekke på de momenter som er knyttet til den
aktuelle saken, for eksempel om saksøkers har mulighet til å skaffe seg
alternativ levevei (herunder hensyntaken til hans utdanning og alder), om
jordsøkerene reelt har behov for tilleggsjord, om de hensyn som er ment ivaretatt
med vedtaket kan ivaretas ved å gi pålegg til saksøker etc.
Det er trolig skjønnsomt å komme
frem til at vedtaket, tross dets byrder for saksøker, neppe kan karakteriseres
som kvalifisert/åpenbart urimelig.
Aksessoriske vurderinger. Med hensyn til de akksesoriske vurderinger
nevnt under ”personell kompetansesvikt” og særlig ”utenforliggende hensyn”,
presiseres at kravet til innvirkning/vesentlighet og skade/gunst-vurdering ikke
melder seg under problemstillingene (”forhåndsbinding”),[27]
”vilkårlighet” og ”kvalifisert urimelighet”.
Det presumeres at mangler her alltid kan ha virket inn på vedtaket og
alltid vil være til skade for klager.
Konstateres slike mangler, vil de således alltid måtte lede til
ugyldighet.
Kandidater som gjennomfører de
aksessoriske vurderinger også i tilknytning til vilkårlighet og/eller
kvalifisert urimelighet – og som kommer til at manglene enten ikke kan ha
virket inn og/eller ikke virket til skade for saksøker, bør trekkes for dette. Kommer kandidaten frem til motsatt resultat,
vil det neppe være korrekt å trekke noe, men noen ekstra uttelling (for drøftelsen) bør heller ikke være aktuelt.
OPPGAVENS DEL II | - | Oppgavetekst del II |
Harry Sørgård (”Hurry”) har reist privat straffesak mot journalist Mikkel Snusen, hvor han nedlegger påstand om straff og mortifikasjon. Påstanden forankres i hhv. strl. §§ 246 og 247, jfr. § 249 nr. 2 for straffen og strl. § 253 for mortifikasjonen. Det er metodisk hensiktsmessig å drøfte straff og mortifikasjon samlet knyttet til de aktuelle utsagn – og ikke hver for seg. Om kandidaten velger siste alternativ, vil det bero på struktur og gjentakelser om slik disponering vil trekke ned eller ei. Tre utsagn er aktuelle å vurdere;
artikkelens beskyldning om skatteunndragelse av en million kroner
overskriftens beskylding om underslag av en million kroner
omtale av Hurrys alkoholinntak
Rekkefølgen i drøftelsen av utsagnene er uten betydning. Heller ikke i denne del inviterer oppgaveteksten til å drøfte prosessuelle spørsmål.[28] Dersom kandidaten likevel skulle begi seg inn på slike drøftelser, er min vurdering som for del I. Dessverre disponerer det store flertall av kandidater etter straffebudet – og ikke etter beskyldning. Dette leder til en uryddig fremstilling og gjentakelser.
Det er vel neppe tvilsomt at
utsagnet krenker Hurrys æresfølelse og er egnet til å skade hans omdømme – og at
Snusen har utvist nødvendig skyld.
Vilkårene for straff etter strl. §§ 246 og 247 er følgelig oppfylt. Hovedinntrykket er at kandidatene har lagt
alt for meget arbeid i å konstatere det mer eller mindre åpenbare – at strl. §§
246 og 247 objektivt er overtrådt.
Spørsmålet er om straff kan
avverges ved å føre sannhetsbevis, jfr. strl. § 249 nr. 1. Dette reiser to problemstillinger; (a) om det
er tilstrekkelig å bevise at referatet er korrekt og (b) betydningen av
forskjell i beskyldning og skatteunndragelsens reelle størrelse.
(a) Det er ikke tilstrekkelig for Snusen å bevise at referatet som sådant er korrekt. Sannhet etter strl. § 249 relaterer seg til substansen i et utsagn – ikke til at det er korrekt referert. Med andre ord fritar det ikke for straff at det er andre som har uttalt det ærekrenkende utsagn – også den som gjengir/viderebringer utsagnet omfattes av straffeansvaret, jfr. sikker rettspraksis.[29] I kandidatens drøftelse bør hensynet til ytringsfriheten, medias rolle som samfunnets ”vakthund”, journalistens ”nøytralitet” og hensynet til personvernet være berørt.
(b) Hvilken betydning har det at skatteunndragelsen utgjør 100.000 kroner og utsagnet lyder på en million kroner? Er det tilstrekkelig for straffrihet etter § 249 nr. 1 å føre bevis for 100.000 kroner? Lovteksten gir liten veiledning – og om kandidaten ikke kjenner til relevant rettspraksis, må argumentasjonen forankres i reelle hensyn. Det avgjørende etter rettspraksis for om sannhetsbevis er ført, er om kjernen i beskyldningen ansees bevist.[30] Spørsmålet er således om det vesentlige -kjernen- er bevist ved å dokumentere skatteunndragelse på 100.000 kroner. Kandidatens drøftelse bør omfatte argumenter som at skatteunndragelse rent faktisk har funnet sted, den begåtte handling er kriminalisert og at utsagnet er betydelig overdrevet (900% høyere beløp enn den reelle unndragelsen).
Avveiningen av om sannhetsbevis
anses ført er utvilsomt vanskelig. Hva
kandidaten konkluderer med, bør ikke være avgjørende for
karaktervurderingen. Det avgjørende er
kandidatens evne og vilje til å problematisere og drøfte, hans skjønnsomme
utvalg av argumenter og deres overbevisningskraft. Er drøftelsene metodiske og modne, bør dette
gi god uttelling. En del kandidater har berørt problemstillingen, men
tilsynelatende uten å være kjent med at det er kjernen i en beskylding som
kreves bevist.
Kommer kandidaten frem til at
sannhetsbevist ikke ansees ført, blir spørsmålet om straff kan unngås ved at
Snusen har opptrådt aktsomt, jfr. strl. § 249 nr. 3.[31] Både ordlyd
og rettspraksis legger til grunn at
media er i den ”nødvendighetsposisjon” bestemmelsen forutsetter.[32]
Hurry er en kjent profesjonell
fotballspiller som spiller i Premier League.
Dette gjør han til en offentlig person – og Snusen bør kunne høres med
at fornærmedes gjøren og laten i utgangspunktet har allmenn interesse. Snusen bygger videre på fornærmedes eget
utsagn; Hurry oppgir selv beløpet til en million kroner. Slik erkjennelse må en journalist normalt
kunne basere seg på uten videre undersøkelser.
Men utsagnet er avgitt (forutsetningsvis av en ungdom) etter stort
alkoholinntak i en privat samtale mellom kamerater under et fritidspreget
opphold på en pub. Konteksten krever
trolig at journalisten må forholde fornærmede påstanden før publisering – slik
at han får anledning til å oppklare eventuelle misforståelser – som f eks
bygger på ”fylleprat”. Det er videre i
rettspraksis lagt til grunn at aktsomhetsnormen for straffrihet etter nr. 3 er
streng for media.[33] Når Snusen verken foretar undersøkelser eller
retter henvendelser til fornærmede, opptrer han ikke med tilstrekkelig
aktsomhet.
Det er igjen ikke avgjørende om
kandidaten kommer frem til at strl. § 249 nr. 3 ikke er anvendbar. Det spørsmål oppgaven reiser er tvilsomt – og
begge resultat bør kunne aksepteres. Det
avgjørende for om besvarelsen skal gis uttelling er kandidatens resonnement. Er dette strukturert, skjønnsomt og
overbevisende, må det lede til uttelling uavhengig av konklusjonen.
Dersom kandidaten kommer frem til
at utsagnet kan straffesanksjoneres, må han drøfte om det kan mortifiseres etter strl. § 253 nr.
1. Likeså ved straffrihet etter strl. §
249 nr. 3. Ved straffrihet etter nr. 1,
bør kandidaten drøfte mortifikasjonskravet subsidiært.[34]
Utgangspunktet etter strl. §
253 nr. 1, jfr. nr. 4 er mortifikasjon.
Lovens unntaksbestemmelser kommer ikke til anvendelse – og følgelig må
utsagnet mortifiseres. Det bør lede til
trekk om kandidaten ikke ser bestemmelsen og kommer til samme resultat.
Som for foregående utsagn, er
spørsmålet om de objektive vilkår for straff etter strl. §§ 246 og 247 er
oppfylt. Det første kandidaten må
problematisere, er om overskriften skal vurderes isolert som en beskyldning om
underslag – noe den er etter sin ordlyd – eller om overskriften skal tolkes i
lys av artikkelteksten og således tolkes som en beskyldning om
skatteunndragelse.
Reelle hensyn og fast rettspraksis
legger til grunn at en fremsatt beskyldning i utgangspunktet skal tolkes i lys
av sin kontekst. Skal overskrifter
tolkes i lys av artikkelteksten, bør det imidlertid kreves at de virker
dekkende for hva teksten faktisk bebreider fornærmede for, jfr. ulovfestet lære
om ærekrenkende karakteristikker hvor de riktige premisser følger med.[35] Det vil derfor kunne gjøres unntak ved en
avisoverskrift – denne vil kunne bli vurdert isolert. Særlig gjelder dette overskrifter på avisens
første side, idet svært mange lesere nøyer seg med å lese overskrifter og
førstesidene nettopp er ment å virke som blikkfang for hastige lesere.[36]
Kommer kandidaten frem til at
overskriften skal ses i lys av artikkelteksten – og den ikke beskylder for noe
mer enn skatteunndragelsen, er det mht. de objektive straffbarhetsvilkår
tilstrekkelig for kandidaten å vise til den foregående drøftelse.[37] Kommer kandidaten derimot frem til at overskriften
må vurderes isolert og tolkes som en beskyldning om underslag, må det drøftes
om Snusen kan føre sannhetsbevis etter strl. § 249 nr. 1.[38]
Drøftelsen av om det er ført
sannhetsbevis er igjen knyttet til om kjernen i beskyldningen anses bevist. Kandidaten bør få frem at underslag ikke er
nøyaktig det samme som skatteunndragelse.[39] Videre er det en større kvantitativ forskjell
mellom beskyldning og realitet her enn ved beskyldningen om
skatteunndragelse. Underslaget relaterer
seg til et betydelig lavere beløp enn 100.000 kroner, idet disse utgjør
beregningsgrunnlaget for skatten – og ikke det beløp som skal betales i skatt
og som vil være det som er underslått.
Avhengig av skattesats, er det (i ”verste” fall) kun halvparten som kan
relateres til et underslag.
I sum er det vel skjønnsomt å
komme frem til at sannhetsbevis ikke er ført.
Det er videre neppe tvilsomt at en beskyldning om underslag både krenker
Hurrys æresfølelse og er egnet til å skade hans omdømme. De objektive vilkår for straff etter strl. §§
246 og 247 er følgelig tilstede.[40]
Spørsmålet er dernest om kravet
til skyld er oppfylt, jfr. strl. § 40 som krever forsett. Snusen anfører at han ikke kan være
strafferettslig ansvarlig for beskyldningen i overskriften, idet overskriften blir
bestemt av vaktsjefen i avisredaksjonen uten hans medvirken og kunnskap. Snusen har således ikke den nødvendige
innsikt i utsagnet – han var ikke kjent med dets eksistens og kan da naturlig
nok ikke ha utvist den nødvendige skyld, jfr. også strl. § 42 om faktisk
villfarelse.[41] Overraskende få kandidater ser dette
resonnement. Av samme grunn er det neppe
aktuelt å drøfte medvirkning – til tross for at mange kandidater har gjort
nettopp det.
Etter dette må konklusjonen bli
at Snusen ikke kan dømmes til straff for beskyldningen om underslag. Kommer kandidaten frem til motsatt
konklusjon, bør det trekke ned.
Neste problemstilling er kravet
til mortifikasjon, jfr. strl. §
253. Lovens system er at saksøker kan
gis medhold i mortifikasjon, selv om ytreren frifinnes for straff. Mortifikasjon er en domstols formelle
konstatering av at det ikke er ført bevis for sannheten av en ærekrenkende
beskyldning i de tilfeller hvor injurianten har vært gitt anledning til å føre
bevis for sin påstand, jfr. ordlyden i strl. § 253 nr. 1. Meningen med mortifikasjonen er mao. å gi et
nøytralt middel til å gjenopprette æren til den fornærmede.[42] Likevel er det ikke mulig å gi dom for mortifikasjon her, idet Hurry er feil
saksøkt. Skal mortifikasjon kunne
pådømmes, må fornærmede saksøke utsagnets opphavsmann (i oppgaven avisens
vaktsjef) og/eller avisens redaktør, jfr. strl. § 431 om redaktøransvaret og
rettspraksis.[43] Ser kandidaten resonnementet, bør det
honoreres.
Noen kandidater vil kunne ha
problemer med å identifisere at også dette utsagn omfattes av Hurrys påstand,
jfr. ordlyden i oppgaveteksten.[44] De som ikke ser problemstillingen bør trekkes
for dette. Etter førstehåndssensuren
som gjennomgående sensor viser det seg at min mistanke ikke var
berettiget. De fleste kandidater har
sett problemstillingen.
Det er vel neppe tvilsomt at
utsagnet krenker Hurrys æresfølelse og er egnet til å skade hans omdømme – og at
Snusen har utvist nødvendig skyld.
Vilkårene for straff etter strl. §§ 246 og 247 er følgelig oppfylt.
Spørsmålet er da om Snusen kan
fritas for straff pga. først sannhetsbevis, jfr. strl. § 249. Det er forutsetningsvis ført sannhetsbevist
for utsagnet, jfr. nr. 1 – og problemet er om unntaket i nr. 2 kommer til
anvendelse. Det er her krav om aktverdig
grunn for å avgi utsagnet. Dette
tilsvarer i hovedtrekk vurderingstemaet etter strl. § 390 som Hurry nedlegger
som subsidiært grunnlag for sitt straffekrav, jfr. vilkåret ”krenker
privatlivets fred”.
Det er med andre ord etter begge
bestemmelser et spørsmål om hva som skal anses som vernet privatliv for en
kjent idrettsmann. Vurderingstemaet bør
ligge vel til rette for mange og gode refleksjoner. Hensynet til ytringsfrihet, betydningen av
offentlig person, forbilde for ungdom, relasjonen mellom idrett og alkohol og
betydningen av at Hurry var på ferie bør alle være berørt. Hva kandidaten konkluderer med er ikke
avgjørende – det er derimot hans evne til å finne relevante argumenter og vekte
disse. Jeg var nok vel optimistisk
når det gjelder hva kandidatene kunne evne av argumentrike drøftelser - de fleste drøftelser har tvert om vært
argumentfattige og til dels også overflatiske.
Mulig kan dette skyldes tidspress – uten at det bør aksepteres som
”unnskyldning”, jfr. hva jeg ovenfor har sagt om disponering av tid.
Hurry har ikke påstått mortifikasjon av dette utsagn, jfr.
oppgaveteksten. Dersom kandidaten
likevel oppstiller problemstillingen, bør han relativt raskt komme frem til at
utsagnet ikke kan mortifiseres, idet det er ført sannhetsbevist for utsagnet,
jfr. strl. § 253 nr. 1. Kommer
kandidaten frem til motsatt konklusjon, bør det lede til trekk.
Som antydet innledningsvis
antas oppgavens del I å utgjøre 2/3-deler av arbeidet. Således er jeg kommet til at del I bør
utgjøre en forholdsmessig større del av den endelige
karakterfastsettelsen. Dog ikke
2/3-deler, idet del II byr på en del krevende vurderinger. Er del I satt til ”ikke bestått”, kan
besvarelsen neppe heller passere som helhet.
Er det derimot del II som ikke er bestått, beror det på en
helhetsvurdering om besvarelsen bør passere som helhet. I vurderingen bør trekkes inn de feil og mangler
som del II lider av og nivået på del I.
Åpenbart bør alle ”funn” hos kandidaten
gi uttelling, herunder partsforhold, de ulike påstander med tilhørende
rettslige grunnlag, drøftelser og konklusjoner.
For å gjenta meg selv til det kjedsommelige, så er det ikke konklusjonen
som gjør besvarelsen god. Dog oppstilles
selvfølgelig et krav om skjønnsomhet – konklusjonen bør ligge innenfor det som
etter en liberal vurdering kan sies å være forsvarlig. Det som skal vektlegges er kandidatens
drøftelser, herunder kandidatens identifisering og bruk av partenes argumenter.
Disponering av tiden er også en
del av testen til eksamen. Kravet er å
levere et ferdig og rimelig balansert resultat.
Leveres en uferdig besvarelse, vil det bero på et skjønn om - og hvor
mye - kandidaten bør trekkes. Det bør i
denne vurderingen tas hensyn til at oppgaven denne gang ikke skulle by på
tidspress – det bør derfor være rimelig å stille krav til både metode og
kunnskap hos kandidaten. Er
detaljspørsmål drøftet på bekostning av
mer vesentlige/generelle problemstillinger, bør det trekkes. Er detaljspørsmål utelatt, er det neppe grunn
til å la dette virke inn på karaktervurderingen i det hele – om
hovedproblemstillingene er identifisert og drøftet forsvarlig.
De problemstillinger oppgaven
reiser må sies å høre til de sentrale deler av fagene – og er godt dekket av
tilrådd litteratur. Det som vil skille
de kunnskapsrike kandidater fra de øvrige, er bruken av andre
rettskildefaktorer enn lovtekst, herunder særlig rettspraksis. Imidlertid er en praktikumsoppgave en test av
kandidatens evne til å bruke sin kunnskap til å løse konkrete rettsspørsmål – ikke en mer eller mindre uttømmende
redegjørelse for hans (ofte imponerende) kunnskapsmengde. Det bør således ikke være tilstrekkelig for
den gode laud at kandidaten refererer
til de sentrale avgjørelsene uten å bruke disse på en relevant måte på oppgitt
faktum.
Grensen for ”ikke bestått” bør
være forholdsvis enkel å identifisere.
De fleste kandidater bør kunne skrive noe fornuftig om
hovedproblemstillingene. Mangler
besvarelsen både tolkningsmomenter, juridisk struktur og kreativitet er spørsmålet om kandidaten
bør nektes å passere. Det bør neppe være
tilstrekkelig for å bestå at kandidaten evner å identifisere partsforholdet,
noen påstander og et rettsgrunnlag.
Det sentrale for om besvarelsen
er laudabel er om kandidaten evner å
bruke den juridiske metode, bygger sine drøftelser på rettskildefaktorene og
evner å bygge opp selvstendige resonnement.
Fremstillingen må være strukturert og oversiktlig. Men selv ikke for den gode laud bør det oppstilles strenge krav til detaljkunnskap eller
fullstendighet. Foretar kandidaten en
begrunnet og rasjonell prioritering av hva som drøftes inngående, er dette
fullt ut holdbart – også for den gode laud.
Før jeg har sett noen besvarelser, antar jeg få kandidater vil stryke. Like fullt tilsier erfaring at ved så sentrale problemstillinger som i denne oppgaven, er det vanskelig å utmerke seg.
[1] Oppgaveteksten byr på to personer med etternavnet Ås; Peder Ås og Tobias Ås. Noen kandidater vil i sin besvarelse kanskje kun nytte etternavnet, slik at misforståelser kan oppstå mht hvem kandidaten sikter til – Peder eller Tobias. Sensor bør i disse tilfellene vise godvilje – og tolke besvarelsen i favør av kandidaten. |
[2] Terminologien er lite konsekvent i litteraturen – uten at dette har betydning for substansen og løsningen av rettsspørsmålene. Jeg har sett ulike begreper om det samme fenomen; ”fritt skjønn”, ”forvaltningsskjønn”, ”hensiktsmessighetsskjønn” og ”frihet fra domstolskontroll”. Kandidatens valg av terminologi er mindre vesentlig, så lenge han bruker begrepet riktig og på den måten viser at han forstår den rettslige substans. |
[3] Lov om konsesjon og om forkjøpsrett for det offentlige ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven) av 31. mai 1974 nr. 19. |
[4] Som ved ”fritt skjønn” er det ulikt bruk av terminologi ved omtale av rettsanvenderskjønnet. Brukt er også ”lovbundet skjønn” og ”rettsskjønn”. Igjen er valg av ord/etikett uten betydning. Avgjørende er kandidatens forståelse for det juridiske fenomen. |
[5] Jfr. Rt. 1974 s. 1 Kløfta-dommen hvor teorien har utledet en tredeling av prøvingsintensiteten. Rene kompetansefordelingsspørsmål innen forvaltningen overprøves kun i svært begrenset grad, økonomiske spørsmål relatert til borgerne ligger i en mellomstilling, mens rettssikkerhetsspørsmål er det sentrale prøvingsobjekt for domstolene. |
[6] Igjen er terminologivalg uten betydning. Om kandidatene velger å hjemle kravene i ”sedvanerett”, ”rettspraksis”, ”reelle hensyn” eller ”ulovfestede prinsipper” er i utgangspunktet irrelevant for honoreringen. |
[7] Hvilke dommer som nyttes er av underordnet interesse – poenget er om kandidaten besitter basiskunnskap og evner å illustrere rettsregelen. Den blotte henvisning - enten til et navn dommen er kjent under eller til et sidetall i Rettstidene- vil neppe kunne gi noen uttelling. Her må kunne kreves at kandidaten kort gjengir sakens faktum, identifiserer det omtvistede spørsmål, gir uttrykk for rettens avgjørende vurderinger og sakens utfall. Blir omtalen for voluminøs, bør dette trekke ned – særlig dersom andre deler av besvarelsen derved nedprioriteres. |
[8] Det er nok en gang ikke resultatet, men kandidatens evne og vilje til å drøfte spørsmålet som er avgjørende for honoreringen. Evner ikke kandidaten annet enn å oppstille regelen – og ikke drøfter denne, vil han dessverre ikke kunne få full uttelling. Oppstiller kandidaten derimot både vurderingstema, noen argumenter og vekter disse noenlunde forsvarlig må det gi uttelling ut over det gjennomsnittlige. |
[9] Som note 7. |
[10] Sml. Rt. 1980 s. 1071 (på side 1073) hvor spørsmålet var om saksøker hadde rettslig interesse etter tvml. § 54. Det er ikke avgjørende at saksøker ikke har rettskrav på at forkjøprsrett skal gjøres gjeldende til fordel for han. ”Går klageinstansens avgjørelse vedkommende imot, må han kunne få rettmessigheten av dette vedtaket prøvet for domstolene. Begrepet rettslig interesse som nyttes i tvistemålsloven § 54, må i denne konstellasjonen ha samme innhold som uttrykket klageinteresse i forvaltningsloven § 28 første ledd”. |
[11] Kommer kandidaten frem til at kompetansesvikt foreligger, må de såkalte ”aksessoriske vurderinger” foretas før ugyldighet kan konstateres. Det blir da et spørsmål om svikten kan ha innvirket på vedtakets innhold og om svikten leder til gunst eller skade for saksøker. Om disse vurderinger, se under ”utenforliggende hensyn” nedenfor. |
[12] Jeg er i tvil om slik (unødvendig) drøftelse skal vektlegges. Er den innsiktsfull, vil en honorering neppe være uriktig – forutsatt at annet og mer relevant stoff ikke blir skadelidende. Er drøftelsen mangelfull, er spørsmålet om dette skal trekke. Trolig er trekk rimelig, særlig om annet og mer relevant stoff blir skadelidende (dvs. utelatt eller nedprioritert). En del kandidater har nevnt problemstillingen, men uten at dette har ledet til særlig uttelling. |
[13] Konsesjonsloven har særskilte frister, jfr. § 13, men disse synes ikke å være oversittet. Det kan neppe kreves at kandidatene skal være kjent med eller finne frem til denne lex specialis-regelen. Følgelig vil de fleste trolig legge forvaltningslovens frister til grunn, jfr. § 35, 3.ledd. Ettersom oppgaveteksten ikke inviterer til å drøfte denne problematikken, bør kravet til frister forutsettes oppfylt. |
[14] Det bør ikke kreves at kandidatene har noen som helst kjennskap til rettspraksis på dette området. Lærebøkene er sparsomme med sine henvisninger til sentrale dommer. Det må være tilstrekkelig at kandidatene forankrer sitt standpunkt i teorien, selv om det mest korrekte trolig er ulovfestet forvaltningsrett. |
[15] For eksempel Rt. 1992 s. 1235 Rederikvote-dommen hvor Høyesterett legger til grunn at forvaltningen har en viss adgang til forhåndsbinding av sin offentlige myndighet, dersom det anses nødvendig eller ønskelig for å fremme vedkommende hjemmelslovs formål og Rt. 1971 s. 228 Råkollvei-dommen hvor kravet til forhåndsbinding ble ansett å ligge høyt. Det skal en del til; det har ”formodningen mot seg” at forvaltningen ønsker å binde seg. |
[16] Motsatt Frihagen bind I s. 305. Jeg deler dog ikke Frihagens standpunkt, idet en domstol mht rettsanvendelsen neppe legger en annen forståelse til grunn enn den rettslige korrekte. Forvaltningens utsagn binder følgelig ikke. Imidlertid bør kandidatene ikke bevege seg inn i noen omfattende drøftelse av dette spørsmålet. Her foreligger fritt skjønn – noe som bør presiseres med en kort henvisning til forutgående drøftelse om domstolens prøvingskompetanse. Inngangsvilkåret er således tilstede. |
[17] Slik Eckhoff kap. 12 III. |
[18] Det er en viss fare for at kandidatene vil kunne bli noe teoretiske i sin fremstilling av denne problemstillingen. Når en regel er ulovfestet og såpass uklar som her, bør det være noe ”takhøyde” for hva som kan tas med i en praktikumsbesvarelse. Som et utgangspunkt bør en ”teoretisering” av problemstillingen ikke trekke ned, men unntak kan tenkes om andre drøftelser må vike pga en utglidende og upoengtert drøftelse av dette ene spørsmål. |
[19] Den kunnskapsrike kandidat drøfter hvilken tolkningsnorm som skal legges til grunn. Noen vil kunne trekke paralleller til avtaleretten – og drøfter om det såkalte subjektive tolkningsprinsipp kommer til anvendelse, dvs. om det er partenes forståelse av begrepet som er avgjørende. Alternativet er å objektivisere tolkningen, dvs. hva som kan legges i uttrykket ”påregne” etter en alminnelige forståelse. Høyesterett tar i Rt. 1975 s. 882 uttrykkelig avstand fra læren om objektiv tolkning. I Rt. 1957 s. 522 Glomfjord-dommen ble det lagt stor vekt på partenes forutsetninger. Se mer om dette hos Eckhoff kap. 12 avsnitt III. Kandidatene bør på denne bakgrunn falle ned på den førstnevnte tolkningsnormen. En slik identifisering av tolkningsnormen klargjør det rettslige krav og bør følgelig honoreres ut over det gjennomsnittlige, særlig hvis den er konsis. |
[20] Mao. er det igjen snakk om en pro aut contra-drøftelse hvor relevans og vekt er den avgjørende testen. Evner kandidaten å drøfte noen relevante og konkrete argumenter, bør det være tilstrekkelig for honorering over gjennomsnittet. Mangelfullt blir det om kandidaten nøyer seg med en ordlydsfortolkning; av en avgangsstudent bør vi kunne kreve noe mer kreativitet. |
[21] Den mest kjente saken er trolig Rt. 1981 s. 745 Isene-dommen. Det dreide seg om et inngripende vedtak og departementets avgjørelse etterlot ”tvil om alle relevante forhold har vært overveid”. Ved siden av at domstolen ikke fant det mulig å avgjøre om departementet hadde lagt riktig rettsoppfatning til grunn, fant retten at vedtaket også fremsto som lite rimelig. Høyesterett forsto jordloven slik at det ikke kan gripes inn med forkjøpsrett med mindre det må anses rimelig klart at man ved inngrepet oppnår et resultat som er bedre – vurdert ut fra lovens formålsbestemmelse – enn resultatet av det salg som det er spørsmål om å gripe inn i. Når det gjelder særlig inngripende vedtak, skjerpes kravene til begrunnelsen. Det må fremgå av denne at vedtaket er truffet etter et saklig og forsvarlig skjønn. Ikke minst må dette gjelde når resultatet av vedtaket umiddelbart fremtrer som svært lite rimelig. Retten legger mao. til grunn en forholdsmessighetsvurdering, hvor kravene til begrunnelse etter fvl § 25 skjerpes i takt med vedtakets inngripende karakter. Denne ”målestokken” bør kandidatene på en eller annen måte identifisere. |
[22] Dommer som tradisjonelt er nyttet til å illustrere regelen er (a) Rt. 1933 s. 548 Raadhushospits-dommen hvor støtte til en fagforening syntes å være motiverende for å nekte et hotell skjenkerett – noe Høyesterett anså ”lovstridig”, (b) Rt. 1939 s. 299 bensinstasjon-dommen hvor skatterestanser urettmessig ble brukt som grunn for å nekte dispensasjon etter ildsfarlighetsloven, (c) Rt. 1957 s. 86 Frogner Hospits-dommen hvor forvaltningen avslo en søknad om hotellbevilling, idet kommunen selv ønsket å disponere lokalene til studenthybler. Tross formålets saklighet var det etter Høyesteretts mening ikke rettmessig, (d) Rt. 1965 s. 712 Georges-dommen hvor en restaurant var nektet dispensasjon fra reglene om stengetid for å drive nattklubb. Høyesterett kom til at forvaltningen urettmessig hadde lagt vekt på fagforeningens standpunkt mht forlenget arbeidstid og (e) Rt. 1976 s. 614 vaktmester-dommen hvor sosiale forhold ble funnet ikke å være utenforliggende hensyn ved vurdering av om hvem som skulle ansettes som vaktmester ved en offentlig skole. Endelig nevnes RG 1969 s. 325 Tjøme motell-dommen - som til tross for Frihagens omtale i bind III s. 244 ikke kan forventes nevnt av kandidatene, hvor lagmannsretten fant at kommunen hadde brukt dispensasjonsmyndigheten som et middel til å påvirke prisen på et strandareal som var overdratt. Kommunen hadde da tatt hensyn som lå utenfor strandlovens ramme – og vedtaket ble kjent ugyldig. |
[23] Konsesjonslovens § 1 og jordlovens § 1. Det bør ikke være problematisk for kandidatene å finne frem til disse bestemmelser, idet de begge er henvist til i departementets vedtak. Makter ikke kandidaten å finne bestemmelsene, bør det trekke ned. |
[24] Det bør gjøres et poeng ut av at det rettslige kravet ikke er at feilen skal ha virket inn på vedtaket, kun at den kan ha virket inn – dvs. at det foreligger en viss mulighet for innvirkning. |
[25] At innvirkning er et vilkår for ugyldighet kan forankres i flere rettskildefaktorer. Det bør kunne kreves at kandidaten viser til en av disse. De aktuelle faktorene er enten en analog fortolkning av fvl § 41, ulovfestet forvaltningsrett eller rettspraksis. Fra rettspraksis er de mest kjente dommene Rt. 1952 s. 722 Drosje-dommen hvor feilen besto i personell kompetansesvikt i første instans, men hvor dette ble reparert av felles klageorgan og således ikke ledet til ugyldighet og Rt. 1965 s. 466 Prøveskilt-dommen hvor feil myndighet inndro et sett med prøveskilt, men hvor den kompetente instans neppe ville kommet til annet resultat. Følgelig ble vedtaket ikke kjent ugyldig. |
[26] Trolig er den mest kjente dommen Rt. 1951 s. 19 Mortvedt-dommen hvor noen drosjeeiere var blitt nektet drosjebevilling idet de hadde vært passive medlemmer av Nasjonal Samling under krigen. Nektelsen ble kjent ugyldig fordi den etter Høyesteretts mening var ”så urimelig og så stridende mot alminnelig samfunnsoppfatning” at den måtte anses rettsstridig. Også Rt. 1981 s. 745 Isene-dommen vil kunne trekkes frem her, selv om resultatet også ble begrunnet i sviktende begrunnelse og skjønn. Retten konkluderte med at vedtaket fremsto som ”lite rimelig”. I Rt. 1961 s. 1049 Drosjeplass-dommen ble det ansett som rettsstridig å pålegge en drosjeeier å ha sin holdeplass på et så avsidesliggende sted at kan ikke kunne leve av kjøringen. Tilsvarende Rt. 1979 s. 994. Nevnes kan også Rt. 1990 s. 874 Fusa-dommen som generelt viser til domstolenes adgang til å prøve om forvaltningsskjønnet er åpenbart urimelig, samt Rt. 1973 s. 460 Fjærkre-dommen hvor et helseråd krevde at et gårdsbruk måtte opphøre med sin virksomhet med bare 13 dagers varsel. Domstolen fant at påbudet var for drastisk, idet samme virkning (vedtakets målsetning) ville kunne oppnås med bruk av mindre inngripende virkemidler. |
[27] Det virker unaturlig å ta opp disse problemstillinger i tilknytning til denne ”mangelen”. |
[28] Dog er rettskraft aktuelt å trekke inn som et moment i vurderingen av om mortifikasjon kan pådømmes for beskyldningen om underslag, jfr. (ii) i brødteksten nedenfor. |
[29] Høyesterett har avgitt en rekke dommer med slikt standpunkt, se Mæland s. 15-16. Likevel er det sannsynlig at de fleste kandidater vil forankre synspunktet i folkeretten, idet den trolig mest kjente (og i norsk juridisk teori hyppig refererte) dommen er avgitt av Den Europeiske Menneskerettighetsdomstol (EMD) i 1994 - Jersildsaken, jfr. Series A no 298. Om faktum vises det til Mæland s. 16. Dansk Høyesterett dømte journalist Jersild, men EMD kom til at dette var en krenkelse av EMK art. 10. EMD la til grunn at de omstridte utsagn i utgangspunktet ikke var vernet av art. 10, men vurderingen ble annerledes for journalisten. Fjernsynsprogrammet Jernsild hadde produsert hadde ikke til hensikt å propagandere de rasistiske ideer utsagnene bygget på. Tvert om forsøkte journalisten å avsløre, analysere og forklare utsagnenes hjemmelsmenn. Med sin presentasjon hadde journalisten vist at han ikke innesto for utsagnenes innhold – han hadde tvert om distansert seg fra holdningene og stigmatisert hjemmelsmennene som ekstremister, kriminelle, rasistiske og antisosiale. EMD la vekt på hensynet til ytringsfriheten – og viste til massemedias funksjon i et demokratisk samfunn. Å kriminalisere en journalist for å assistere til at intervjuer ble formidlet, kunne svekke den offentlige debatt om saker av allmenn interesse – og retten uttalte at slik kriminalisering burde tilrås utelukkende hvor det var gode grunner til det. Jersildsaken relaterer seg til straff etter det som tilsvarer strl. § 135a (minoritetsvern) – og er således ikke direkte overførbar. Men dommen brukes som illustrasjon i flere sentrale fag i studiet (strafferett, statsrett og folkerett/internasjonal rett) og bør derfor være vel kjent av kandidatene. EMD legger forutsetningsvis til grunn at referenten i utgangspunktet har et individuelt ansvar for utsagnenes straffbare innhold. Dette er det sentrale poenget. Noen av de kunnskapsrike kandidater vil trolig i tillegg problematisere dommens gjennomslagskraft i norsk rett, jfr. Rt. 1994 s. 610 Bølgepappsaken. Høyesterett uttalte her at dersom ”en norsk domstol skal ha grunnlag for å fravike det som følger av norske [regler], må den avvikende regel som kan bygge på folkerettslige kilder fremtre som tilstrekkelig klar og entydig til å kunne tillegges slik virkning. Særlig må dette gjelde…dersom det blir tale om å endre en rettstilstand som bygger på klar og innarbeidet norsk lovgivning eller praksis”. Det oppstilles således et forholdsmessig kvalitetskrav til folkeretten som rettskilde. Det er en viss fare for at denne siste problemstillingen kan bli noe teoretisk – og blir den for omfattende, er spørsmålet om det bør lede til trekk. Sensuren bør dog være liberal. |
[30] Utgangspunktet er - naturlig nok - at det ikke er tilstrekkelig å føre bevis for andre klanderverdige forhold enn de beskyldningene gir uttrykk for, jfr. bl.a. Rt. 1913 s. 810, 1988 s. 1398 og 1994 s. 348. Dette kan neppe sies å være tilfelle etter oppgavens faktum. Det kreves ikke bevis for enhver detalj i beskyldningene. Mindre og uvesentlige unøyaktigheter eller overdrivelser kan det sees bort fra. Det som må bevises er det vesentlige - selve kjernen - av beskyldningen, jfr. bl.a. Rt. 1970 s. 1087 og 1992 s. 587. |
[31] Kandidater som kommer til at sannhetsbevis er ført og konkluderer med straffrihet etter strl. § 249 nr. 1, må gå videre til bestemmelsens nr. 2. Det må da foretas en aktsomhetsdrøftelse – som i grove trekk vil omfatte de samme argumenter som aktsomhetsdrøftelsen etter nr. 3. Om denne se nedenfor i brødteksten. Noen av disse kandidater vil kanskje også drøfte nr. 3 subsidiært. Er drøftelsen skjønnsom, gir dette klarligvis uttelling, jfr. løpende brødtekst. |
[32] Jfr. ”…uttalt sig til berettiget varetagelse av…andres tarv” og forutsetningsvis Rt. 1888 s. 64 og 1909 s. 313. |
[33] Se Mæland s. 27-28 med henvisninger til relevant rettsprakis. |
[34] Beviselig sanne utsagn kan naturlig nok ikke mortifiseres, jfr. ordlyden i strl. § 253 nr. 1. |
[35] Jfr. Mæland s. 14-15 som henviser til Rt. 1979 s. 727 på side 736. |
[36] Sml. Mæland s. 13 med henvisning til relevant rettspraksis. |
[37] Disse kandidater bør fortsette drøftelsen subsidiært som den andre gruppen kandidater, jfr. den videre brødtekst. |
[38] Noen kandidater vil først drøfte skyldkravet, idet dette er ”å hoppe over gjerdet der det er lavest”. Andre vil drøfte sannhetsbeviset før de drøfter skyldkravet. Veien til konklusjonen er neppe avgjørende for karakterfastleggingen, men drøfter kandidaten først skyldkravet – og kommer til at journalisten ikke har utvist den nødvendige skyld og følgelig ikke kan straffes, bør han subsidiært drøfte de objektive vilkår, herunder sannhetsbeviset. Er den subsidiære drøftelsen fraværende, bør det trekke ned. Jeg velger først å drøfte de objektive vilkår for straff inkl. kravet til sannhetsbevis, idet en slik rekkefølge ikke nødvendiggjør en subsidiær drøftelse. Dette virker mer ryddig og oversiktlig. |
[39] Med skatteunndragelse forstås unnlatelse av å oppgi næringsinntekt til skattemyndighetene. Underslag er legaldefinert i strl. § 255 til rettsstridig å forføye over penger som er innfordret for en annen eller som på annen måte er betrodd gjerningsmannen. Rt. 1988 s. 1398 legger til grunn at unndragelse av å betale dokumentavgift ikke er å anse som sannhetsbevis for påstand om skatteunndragelse. |
[40] Kandidatens konklusjon er - som vanlig - ikke avgjørende. Problemstillingene i tilknytning til dette utsagnet er krevende og det bør derfor gis rikelig uttelling om kandidaten evner å identifisere problemene og fullfører drøftelsene på en forsvarlig måte. |
[41] Hurry måtte saksøke avisens redaktør og evnt. også vaktsjef for å straffsanksjonere utsagnet i overskriften. |
[42] Se Mæland s. 39-40. |
[43] Jfr. Rt. 1928 s. 1047 og 1971 s. 52. Se forøvrig Mæland s. 40. |
[44] Jfr. oppgavetekstens del II 4. avsnitt; ”Hurry reiste injuriesak…med krav om straff og mortifikasjon for beskyldninger både om underslag og om skatteunndragelse…”. Det kan synes som om journalistens generelle omtale av fornærmedes alkoholinntak ikke omfattes. Dog er det ikke tvilsomt at omtalen omfattes av Hurrys påstand, jfr. 5. avsnitt; ”…det var straffbart av avisen å omtale at han drakk øl og hvor meget…derfor fremsatt straffekrav for denne omtalen”. |
Sist oppdatert 29. april 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |