UiB : Juridisk Fakultet : Studier : eksamen : oppgaver 4. avdeling
1) |
Innledning |
Oppgaven byr på problemstillinger fra
strafferetten, straffeprosessen (del I), sivilprosessen og forvaltningsretten
(del II). I del II er der også kontaktpunkter mot statsrett
(tilbakevirkning). Når det gjelder læringskrav og
litteraturdekning i sin alminnelighet, viser jeg til utsendelse
fra fakultetet av den 5. dm.
I hovedsak ligger oppgaven innenfor
de sentrale temaer eller det kandidatene skal ha grundig
kjennskap til. Det har vært avholdt forelesninger og manuduksjoner
i samtlige fag. Jeg takker for meget verdifulle innspill fra medsensorer,
fagansvarlige og eksamensformann.
2) |
Det kan være naturlig med en grovinndeling mellom materielle og prosessuelle spørsmål i denne delen. Jeg begynner med førstnevnte. Deretter tar jeg for meg de prosessuelle spørsmål Kandidatene bør stå svært fritt mht valg av struktur.
2.1 |
Materielle problemstillinger |
a) |
Legemsbeskadigelse/legemsfornærmelse (I) |
Spørsmålet
blir om vilkårene for straff iht strl §229 er oppfylt.
Subjektivt kreves forsett, jfr strl §40. Objektivt blir det
spørsmål om det er tale om en skade på
Legeme eller Helbred. Her gir faktum adskillig å ta
fatt i. Kandidatene bør få frem at en blålig
hevelse på størrelse med en fem-krone ikke
er skade iht § 229. Sykemeldingen er mer aktuell, jfr Straffelovkommentaren
s 571 vedrørende alternativet skade på helbred.
Subjektivt kreves forsett, jfr.
§40. Dette kan være mer problematisk. Det er opplyst
at Per slo kraftig og med knyttet hånd. Faktum
inviterer ikke i utgangspunktet til en drøftelse av §228,
2. ledd. Men om kandidatene finner gjerningsbeskrivelsen
men ikke forsettet oppfylt for §229, vil denne være
aktuell. Og dersom kandidatene kommer til at det ikke foreligger
skade iht § 229, vil det være aktuelt å
drøfte alternativet betydelig smerte i §
228, 2. ledd, jfr Rt 51/313.
Vilkår for straff iht. §§228
og 229 er blant det kandidatene må forventes å ha
en viss kontroll over. Svakere behandling på dette punktet
må etter mitt syn gi et klart minus. Særlig gjelder
dette dersom kandidatene viser svak forståelse for forsettsbegrepet.
b) |
Ran/tyveri (II) |
Også her kreves forsett, jfr §40.
Det kan ikke være tvilsomt at gjerningsbeskrivelsen i strl
§257 er oppfylt når det gjelder borttagelsen. Spørsmålet
er om forbeholdet om uberettiget vinning er aktuelt,
all den stund Per mente å få tilbakebetalt et lån.
Dersom Per var av den oppfatning at han hadde et krav, vil bestemmelsene
om besittelseskrenkelse kunne være aktuelle.
Spørsmålet er om dette
også kan være et ran, jfr strl §267. Her kan
det drøftes hvorvidt ransforsettet må foreligge under
hele gjerningsbeskrivelsen, og hvilken betydning det eventuelt
får at Per fikk innskytelsen etter at volden var gjennomført.
Det må antas at det ikke kan foreligge et ran når
tyveriforsettet oppstår etter voldsutøvelsen, se
Andenæs, Formuesforbr. S. 87, se dog Rt. 76/245 og straffelovskommentaren
s. 708 hvor vold og deretter bemektigelse kunne ses som en og
samme handling.
Det kan spørres om gjerningsbeskrivelsen
etter strl §267 er oppfylt, all den stund faktum opplyser
at Per slapp taket, og deretter nappet til seg lommeboken.
Har han da tilegnet seg lommeboken ved vold? Slik
hendelsen er beskrevet, fremstår det likevel som om voldsutøvelsen
beredte grunnen for at lommeboken kunne nappes. Her bør
det også være aktuelt å ta opp sette ut
av stand til forsvar, ikke bare øve vold.
En del kandidater ser disse poengene
og får fungerende drøftelser utav dem. Det bør
honoreres. Men ran er ikke blant de emner kandidatene skal ha
grundig kjennskap til. Sensorene bør derfor være
temmelig liberale i bedømmelsen her.
c) |
Bedrageri (III) |
Skyldkravet er
forsett og vinnings hensikt, §270, 1. ledd, jfr
§40. Objektivt blir spørsmålet om Per ved
å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig
forledet bankfunksjonæren til å utbetale pengene.
At der forelå fare for tap for banken bør
også begrunnes.
Mange kandidater tar opp om der
forelå vinnings hensikt i den grad Per mente
å få tilbakebetalt et lån. Bildet kompliseres
ved at Per uansett ikke har noe krav mot banken. En del
kandidater kortslutter på dette punktet, og erklærer
med bred penn at spørsmålet om uberettiget vinning
er løst ovenfor ifbm ran/tyveri. Dette reduserer verdien
av behandlingen.
2.2 |
Prosessuelle problemstillinger |
a) |
Påtalen |
Det er anført at der ikke foreligger
gyldig påtalebegjæring for punkt I og III i tiltalen,
jfr stprl §63. For pkt I blir det først spørsmål
om der foreligger en legemsbeskadigelse eller en legemsfornærmelse.
Dersom der kun foreligger legemsfornærmelse, kreves påtalebegjæring
fra fornærmede eller allmenne hensyn jfr strl §228,
4. ledd.
I tilfelle dette er en legemsfornærmelse,
blir det spørsmål om hvorvidt forholdet likevel kan
komme inn under unntaksbestemmelsen i §228, 4. ledd, bokstav
b. Spørsmålet er hvorvidt Kari var Pers samboer.
Her gir faktum en del relevante opplysninger om forholdets varighet
og diskusjon om dekning av utgifter.
Når det gjelder pkt II, er
der ikke eksplisitt anført i faktum at påtalebegjæring
mangler. Tyveri påtales - i utgangspunktet - av det offentlige,
jfr strl §77. Men iht §264, 2. ledd påtales
ikke tyveri fra vedkommendes nærmeste eller
person av samme husstand uten påtalebegjæring.
Hvis forholdet kan bedømmes som ran, er påtalen uansett
offentlig.
I forhold til tiltalebeslutningens
punkt III kreves der også som hovedregel -
påtalebegjæring fra fornærmede, se strl §280.
Spørsmålet blir dermed om den anmeldelse/erklæring
som foreligger fra bankens side - ut i fra en forsvarlig
tolkning - skal regnes for å være tilstrekkelig i
så måte, se Mæland, Innføring i Strafferett
s 225. Her er det av interesse at banken har krevet borgerlige
krav pådømt. Fullmakten kan også tale for å
se dette som en påtalebegjæring. De fleste kandidater
ser dette poenget.
Så hevder aktor at der uansett
foreligger almenne hensyn i forhold til samtlige punkter
i tiltalebeslutningen. Tyveri, bedrageri og legemsfornærmelse
uten dødelig utgang påtales av det offentlige dersom
almenne hensyn foreligger, se Andenæs s 480, Strafferett,
og de ovennevnte §§.
Få kandidater får frem
at dette ikke er vurdering som domstolene etterprøver,
ibidem s 479, men at det er interessant hvorvidt spørsmålet
er vurdert og av hvem. Vurderingen av skal i utgangspunktet
foretas før prosedyren, jfr stprl §252, 2. ledd. Så
sant beslutningen må anses overveid og foretatt av påtalekompetent
person, vil uttalelsen dog kunne reparere. Se nærmere om
virkningene hos Andenæs, Straffeprosess I, på s 313,
og nedenfor i pkt d).
Kandidatene bør ta opp hvorvidt
politifullmektig Olsen er kompetent påtalemyndighet i forhold
til de forskjellige forholdene, og kan foreta denne vurderingen
og rettelsen under hovedforhandlingen. Et enkelt alternativ
ville vært å ta en kort pause, som ble benyttet til
å konferere med statsadvokaten.
b) |
Bevisførselen |
Utgangspunktet er at Kari skal forklare seg
muntlig for retten, men med en snever adgang til opplesning hvis
hun nekter eller unnlater å møte, stprl §§
296, 297. Spørsmålet er om der foreligger et ekteskapsliknende
forhold som unntar henne fra vitneplikten, jfr stprl §
122, 2. ledd. Dette blir en individuell vurdering av forholdet,
hvor relasjonens varighet og karakter står sentralt. Se
nærmere om dette hos Andenæs, Straffeprosess I, s
222.
Så blir det spørsmål
om Karis politiforklaring kan leses opp i retten, når hun
ikke møter. Problemstillingen diskuteres av Andenæs,
Straffeprosess II, s 369-370, s 224 (petitavsnittet retter seg
direkte til det aktuelle spørsmålet i relasjon til
EMK art 6 nr 3d) og s 271. Det sentrale her blir om dette er det
vesentlige bevis mot Per, Rt 1997.1778. Slik faktum
beskriver situasjonen, må vel dette være tilfellet.
Det samme må gjelde i forhold
til eventuelle egenrapporter når det gjelder hennes uttalelser
til Rusken. På dette tidspunktet var hun heller ikke kjent
med sin rett til å nekte å avgi forklaring. Noe generelt
forbud mot annenhåndsopplysninger er der ikke i norsk straffeprosess,
se Andenæs, Straffeprosess I, s 186 og s 216. Men gjengivelse
av Karis utsagn vil undergrave avskjæring av opplesning.
Se herom Rt 1991.1096, mer på s 370-371, Andenæs,
Straffeprosess I.
En del kandidater har overhodet
ikke fått med seg poenget i forhold til kontradiksjon og
fair trial. Dette må det trekkes for, selv om
spørsmålet om fritak etter §122, og eventuell
opplesningsadgang i forlengelsen av dette for så vidt kan
være greit håndtert.
c) |
Subsumsjonsendring og erstatningskrav |
Spørsmålet er om det er anledning
til endring av tiltalebelsutningen under hovedforhandlingen, slik
politifullmektig Olsen her gjør mht pkt II, jfr stprl §
254. Det avgjørende er om det nå dreier seg om et
annet forhold. Dette tilsvarer relasjonen mellom tiltalebeslutning
og dom, jfr stprl § 38, se Andenæs, Straffeprosess
I, s 317 og 343 ff.
Her er det ikke tale om et annet
faktum. Et sentralt spørsmål er om der foreligger
identitet, jfr Andenæs s. 341-342. De fleste kandidater
får et noenlunde greit grep om dette. Det må trekke
ned om kandidater overhodet ikke oppfatter problemstillingen.
Dersom der antas å foreligge
samme forhold oppstår spørsmålet om §267
konsumerer §229. Det gjør den ikke. Men det kan være
at §267 konsumerer §228, kanskje også 2. ledd.
Se herom Rt 1986.171.Uansett har ikke pfm Olsen påtalekompetanse
i forhold til ran.
Dette blir aktuelt enten man ser
det som en subsumsjonsendring eller utvidelse av tiltalen iht
stprl §254. (Vilkårene for utvidelse foreligger for
øvrig ikke.) Der er meget få kandidater i min
bunke som går lenger enn å drøfte samme
forhold her, og i den grad det gjøres blir det hele
temmelig ullent.
Så er de borgerlige kravene
ikke inntatt i tiltalebeslutningen, se §252, siste ledd.
Andenæs mener at dette også kan rettes iht bestemmelsene
i §254, 3. ledd, men da slik at der eventuelt gis utsettelse,
se Straffeprosess II s 241. De bedre kandidatene supplerer ordlyden
med grunnleggende prinsipper om varsling og kontradiksjon, og
får en grei drøftelse ut av det.
2.3 |
Sluttbemerkninger til del I |
Forholdet mellom
Kari og Per er relevant både i forhold til påtalen
og vitneplikten. Det er ikke selvsagt at vilkåret har samme
avgrensning i alle sammenhenger. Forsvarer Bang har rent generelt
påstått avvisning på grunn av de prosessuelle
anførsler som er tatt opp i pkt. a) og c).
Det bør gis et pluss til
de kandidater som poengterer at det for så vidt dreier seg
om prosessforutsetninger, men at spørsmålet uansett
blir om disse har kommet på plass i tide, jfr §285,
2. ledd, nærmere Andenæs, Straffeprosess I s 135.
Faktum inviterer ikke til å
diskutere hvorvidt der burde gis utsettelser for å avklare
situasjonen og gi tid til avklaringer, og om å unnlate dette
kan være saksbehandlingsfeil. Kandidater som trekker dette
inn i fremstillingen på en relevant måte bør
likevel kunne honoreres for det.
Etter mitt syn skal kandidater krediteres
for fremme relevante spørsmålsstillinger på
en god måte, selv om ikke disse er tatt opp i form av anførsler
i faktum. Dette gjelder desto mer ettersom partene ikke har fri
rådighet i del I, og kandidatene oppfordres generelt til
å avgjøre sakens spørsmål.
Del I byr på mange og forskjelligartede
problemstillinger. Enkeltstående utelatelser bør
ikke trekke ned, det viktigste er at det som er tatt opp
holder mål. Men kandidater som hopper over flere av de sentrale
spørsmål, eller behandler disse uforsvarlig, vil
klart måtte få et tydelig minus for det.
3) |
Også her kan være naturlig med en grovinndeling mellom prosessuelle og materielle spørsmål.
3.1 |
Søksmålskompetanse og verneting |
For det første påstår
Lillevik kommune og Haug saken avvist, og mener der er flere
grunnlag for dette. Kandidatene bør ta fatt i tvml
§54 og spørsmål om aktiv søksmålskompetanse;
spørsmålet er om Peders tilknytning til saken gjør
at han har rettslig interesse i å få den prøvet.
Kandidatene bør få
frem at vedtaket må ha viss praktiske eller økonomiske
konsekvenser for saksøker, og deretter gå videre
på å diskutere det konkrete tilfellet opp mot den
terskelen som er fastlagt gjennom rettspraksis. Noe forvirrende
kan det være at forvaltningen ikke avviste klagen i utgangspunktet,
fvl §28 skal i prinsippet samkjøres med tvml på
dette punktet, se bl a Rt 1980.1070.
Kandidatene bør ikke kortslutte
her; spørsmålet må drøftes. Det kan
jo tenkes at forvaltningsorganet har vært for liberalt mht
tolkningen av fvl §28. Men det at Peder i først
fikk realitetsbehandlet klagen bør uansett være et
argument for søksmålsadgang. Den som gis anledning
til å fremsette administrativ klage, bor også ha adgang
til å få klageinstansens vedtak prøvd ved domstolene.
For de fleste volder ikke dette særlig tvil, og det må
være greit å være forholdsvis knapp her.
En del kandidater diskuterer hvorvidt
det er mulig å kumulere sak mot Haug og mot Lillevik,
jfr diskusjonen om tvml kap 30 er en særskilt prosessform
som ikke kan kumuleres med sak etter alminnelige regler. I teorien
hevdes det at slik kumulasjon bør være mulig, sml
også Høyesteretts kjennelse i Rt 2000.1195.
Gledelig mange diskuterer også
spørsmålet om hvorvidt Lillevik kommune er rett saksøkt.
Den alminnelige lære er at Staten skal saksøkes når
det dreier seg om en sak med full overprøvingskompetanse,
og der foreligger vedtak fra en statlig klageinstans. Se nærmere
om dette: Schei LoR s 339-353 og Sandvik LoR 1983 s 493 ff.
Iht tvml § 493 kan søksmålet
mot Staten reises ved Lillevik herredsrett. Det kan reises spørsmål
om dette også er korrekt verneting i forhold til Haug. Flere
av kandidatene tar opp tråden, det blir stort sett heller
enkelt. Men allerede det å se poenget bør gi pluss.
Både denne problemstillingen og den forrige er til dels
spesialprosess. Det bør på ingen måte
utelukke en god karakter om disse er utelatt.
Noen kandidater tar opp om forliksmegling
skal kreves, hvilket også er relevant. Ved søksmål
mot det offentlige er der ikke et slikt krav, tvml §273 nr
3. Dette vil også omfatte søksmålet mot Haug
i tilfelle kumulasjon, se tvml §274 nr 5.
3.2 |
Fritt skjønn? |
I forhold til realiteten, blir det først
spørsmål om hvorvidt bestemmelsen om særlige
grunner i plb §7 gir anvisning på et fritt skjønn.
Kandidatene skal ikke ha spesifikk kjennskap til bestemmelsen
eller systemet i plb, og det må gis fullgod uttelling for
en drøftelse på grunnlag av ordlyd, sammenheng og
reelle hensyn alene.
De som trekker inn relevant rettspraksis,
f eks naturfredningsdommen bør honoreres. Alminnelig
lære er at særlige grunner kan etterprøves.
Det må likevel være akseptabelt å konkludere
med at her foreligger et fritt skjønn.
3.3 |
Hjemmel?/usaklige hensyn? |
Spørsmålet
blir så om det foreligger slike særlige grunner
som pbl § 7 krever, hvis dette kan prøves av domstolene.
Et viktig spørsmål blir hvorvidt det er akseptabelt
å gi dispensasjon på grunnlag av kommunens opptreden
i et tomtesalg, og faren for et erstatningskrav i forlengelsen
av dette.
I utgangspunktet kan dette synes
å være i ytterkanten av formålet med den kommunale
reguleringsmyndighet etter loven, se Ot prp nr 56 for 1984-85
s 101. Men det er også sentrale poeng i begrunnelsen at
Christian Haug generelt har en berettiget forventning og vil påføres
et økonomisk tap. Påbygget er forholdsvis beskjedent
og i denne situasjon må det være akseptabelt å
legge avgjørende vekt på den forventning som kommunen
selv har gitt grunnlag for.
Kandidater som konkluderer med at
der foreligger fritt skjønn, kobler drøftelsen opp
mot ulovlige/usaklige hensyn. Det må være greit, og
de relevante momentene er stort sett identiske.
3.4 |
Tilbakevirkning? |
Plan- og bygningslovens
system er at nye reguleringsbestemmelser virker i forhold til
nye tiltak på eller i grunnen, se pbl. § 31 nr. 1 som
viser blant annet til § 93. Det forhold at det foreligger
utbyggingsplaner og forventning, begrenser ikke planens bindende
virkning. Akkurat dette kan ikke kandidatene forutsettes å
ha kunnskap om, men de bør i alle fall se at problemstillingen
i den aktuelle saken ikke er den bindende kraft av vedtak eller
tilsagn for kommunens side, men om det forhold at reguleringsmyndigheten
- kommunen - selv har solgt en eiendom under uttrykkelig forutsetning
om at den kunne utnyttes på en bestemt måte, hindrer
senere reguleringsbestemmelse i strid med denne forutsetningen.
Spørsmålet om det overhodet
er adgang til å gi bindende tilsagn med hensyn til fremtidig
utøving av reguleringsmyndighet, er usikkert. I den aktuelle
saken kommer imidlertid ikke denne problemstillingen på
spissen, i og med at det ikke er gitt noe uttrykkelig løfte
om selve reguleringen. Haugs forventninger bygger ikke på
et tilsagn, men på de faktiske opplysninger som kommunen
som selger har gitt om utbyggingsmulighetene, og det kan i alle
fall ikke være aktuelt å anse kommunen som rettslig
bundet på dette grunnlag når det gjelder fremtidige
reguleringsvedtak. Den mulighet Haug ville ha om han nå
ble nektet utbygging, er i praksis å heve kjøpet
og/eller kreve erstatning, jf. Norheimskog-dommen (Rt. 1975 s.
246).
Grunnlovens § 97 vil ikke kunne
gi Haug noe hjelp her. Det foreligger verken avtale eller forvaltningsvedtak
som regulerer forholdet. Det er ikke etablert noen vernet rettsposisjon,
og vi er klart under terskelen for det som kan oppfattes som "urimelig
tilbakevirkning" selv ut fra den mest fleksible forståelse
av denne bestemmelsen. Her bør kandidatene skjære
raskt igjennom.
4) |
Nærmere om bedømmelsen |
Inngangstersklene
i del I er forholdsvis lave. De fleste passable kandidater bør
kunne si noe fornuftig om objektive og subjektive straffbarhetsvilkår
i forhold til legemsbeskadigelse, legemsfornærmelse, tyveri
og bedrageri. Det samme gjelder for hovedpoengene når det
gjelder vitneplikt og opplesning av forklaringer.
Ditto for del II. Spørsmålet
om aktiv søksmålskompetanse bør de fleste
kunne få noe fornuftig utav. Likeledes bør problemstillingen
knyttet til fritt skjønn og tolkning av §7 kunne observeres
og håndteres noenlunde akseptabelt av de fleste.
Kandidater som i utpreget grad ikke
får grep om disse problemstillingene, kommer mitt syn i
lett i faresonen for stryk. Men dersom besvarelsen som helhet
gir et tålelig bra inntrykk, bør det ikke føre
til stryk om kandidaten skjærer feil på noen av de
mer sentrale poengene.
Kandidater som gir inntrykk av å
mangle kunnskaper/forståelse for alle spørsmålsstillinger
innen et emne (fx svakheter/mangler i forhold til samtlige straffeprosessuelle
problemstillinger), bør trekkes kraftig for dette. Det
bør likevel bero på en totalbedømmelse om
helheten skal passere i slike tilfeller.
For de sterkere kandidatene er der
nok å ta fatt i. Drøftelsen av legemsbeskadigelse,
vil kunne gi en klar indikasjon på kandidatens kunnskapsnivå
og forståelse. Spørsmålet om ransforsett
håndteres presist og klart av en del kandidater, og bidrar
i så fall greit til å plassere kandidaten på
den laudable siden. .
Spørsmålene om endring
av tiltalen og påtalebegjæring kan synes relativt
greie, men her er mange stener å snu. Erfaringen viser at
få kandidater går lenger enn å drøfte
krav om påtalebegjæring iht §228, spørsmål
om samme forhold iht post II og erstatningskravet.
Dette må være mer enn tilstrekkelig i forhold til
grensen laud/haud.
Spørsmål om passiv
søksmålskompetanse, kumulasjon og verneting kaller
på mer spesifikke kunnskaper om forvaltningsrett og spesiell
sivilprosess. Her bør det lite til for å gi uttelling,
og behandling av disse punktene bør ikke være noen
forutsetning for en god karakter.
Hjemmelsspørsmålet
kan med fordel utvikles til en grundig drøftelse på
grunnlag av lovtekst, reelle hensyn og sammenhengen. Når
det gjelder avtalemessig binding og tilbakevirkning bør
det gis et klart pluss for god håndtering, dette er heller
ikke noe man bør forvente av de jevnt gode.
Gode kandidater særmerker
seg jevnt over med en presis og treffende fremstilling, som savnes
hos de mer ordinære. De bedre kandidatene får gjerne
noe ytterligere ut av de spørsmålene enn det som
i første omgang springer en i øyet,
fx kompetansen til å vurdere almenne hensyn.
Karakteren må som vanlig bero
på en helhetsbedømmelse av prestasjonen. Det ovenstående
blir først og fremst retningslinjer i så måte,
og den endelige karakter må bero på et samlet inntrykk.
Her kommer også språk/metode inn.
De viktigste plussmomentene i det
store bildet er etter mitt syn: (1) Presisjon og klarhet
særlig i forhold til rettsgrunnlag og problemstillinger;
(2) Grundige, poengterte drøftelser av de uklare og avgjørende
spørsmålsstillingene og (3) Prioritering og strukturering
av stoffet.
Sist oppdatert 08. april 2002 av TEG Kommentarer til denne siden. |